Jumaat, 20 Mei 2011

Jom Buat Sate...!!!!!!!!!!!!


Assalam...

Tajuk semacam gempak saje...
tapi takde maknanya...
hahahahahah...sate ni kalah sate kajang tau...
buat cuma 12 cucuk jek...
bunyi macam kedekut jek kan..tai apa nak buat...
en papa tak minat makan sate...lagi la bab pasta2 nih..
kalau teringin sangat..buat la setakat melepaskan batuk di tangga saje...

Ni hal pasal teringin sangat la ni....
bukan mengidam hokey...
kalau mengidam..tak main sate mate ni....
paling koman pun mengidam makan kambing golek...
hahahahhaha.....

Sate ni mama bikin guna snack maker jek..
takyah bersusah payah nak bakar arang...
on suis..letak sate..percik2 minyak zaitun sikit...tutup..tunggu 5 minit...
pastu balikkan sate..tunggu 5 min lagi...
dah siap..takyah nak main ngan asap...
dulu pernah gak wat sate ni dalam kuantiti yg banyak guna bende alah ni...
jenuh plak menunggu...
mama cadangkan untuk 20 cucuk ke bawah la...
kalau tak berpeluh la nak menunggunya...


Nak resepi???
senang jek, ni utk 12 cucuk jek la.....
3 ulas bawang putih, 4 biji bawang merah, 1 sudu besar jintan manis, 1 sudu besar jintan putih, 2 sudu besar biji ketumbar, 1 inci halia, 4 batang serai dimesin halus. Perap dengan 2 keping dada ayam yang telah dipotong (ikut suke la nak besar mana janji boleh cucuk kat lidi), 1 sudu kecil serbuk kunyit, garam secukup rasa, 4-5 sudu besar gula (ikut suka la, kalau suke manis..tambah lagi). Perap sehari semalam pastu cucuk kat lidi n bakar.

Kalau rajin, buatlah kuah kacang n nasi himpit...tapi mama tak kose..makan camtu jek udah ler...takyah banyak2 aksesori...

5 ulasan:

noradzlina.kamdani berkata...

kalau guna rempah serbuk jadi x?

Beattey berkata...

jadi jugak..tapi aku suka kalau mesin sendiri...ada hampas2...

Mia-Ina berkata...

setuju kata kak beattey..klu mesin sendiri...lbh umph

noradzlina.kamdani berkata...

mmg arr, tp kt umah stok rempah yg serbuk masih ade..so xnak le membazir kn he he he....aku kene cuba la beatty..aku mmg suke mkn satey

Beattey berkata...

mia : kan mia, lebih rasa rempahnya...
lin : ko kene cuba..senang jek...bile ko nk dtg umah aku...??