Selasa, 7 Jun 2011

Oat Tortilla With Chicken Grilled Salad.....!!!!!!!!!!


Nama sikit punya panjang kan....
tapi dah itu bahan2nya..
mama buat ala2 twister KFC tu...
mmg sedap..dah banyak kali mama buat...
mama buat utk lunch...
kalau breakfast mama cuma amik oat n susu...
petang lak ikutlah mama buatkan minum petang utk en papa..


Nak buat oat tortilla ni senang jek..
mama amik idea dari Allrecipes...
tapi kebanyakkannya adalah menggunakan shortening...
tapi mama ubah suai guna olive oil...
pastu tepung gandum biasa mama gantikan tepung high protein n oat panggang...
lebih sihat bukan???



1 cawan tepung akan dapat 5 keping tortila...
boleh guna untuk 5 hari...
jimat belanja makan tengahari...
tortilla ni boleh difrozenkan ye...
nak resepi??? leh amik kat bawah...



Oat Tortilla With Chicken Grilled Salad

Bahan Oat Tortilla
setengah cawan oat (dipanggang n dikisar halus)
sedikit tepung high protein (kalau campur ngan serbuk oat tadi akan dapat kuatiti 1 cwn)
1 tsp baking powder
2 tbs olive oil
sedikit air panas

cara : 1 cwn (tepung +oat) n baking powder di masukkan didalam 1 bekas. Masukkan olive oil n ramas sehingga menjadi seperti bread crumb. Kemudian masukkan air panas secukupnya dan uli sehingga licin dan bhgkn kpd 5 bebola kecil dan biarkn didlm bekas tertutup lebih kurang 15-2o minit. kemudian boleh la dicanai senipis mungkin n digoreng tanpa minyak dgn api yg perlahan selama 2-3 min. api yg kuat akn mengakibatkn roti akan keras seperti biskut dan pecah apabila digulung.

Bahan2 Salad
Sedikit daging ayam yg telah dipanggang @ rebus (bhgn dada lebih baik)
sedikit tomato (dipotong kiub)
bbrp helai butterhead salad
kalau suke leh letak low fat cheese
sedikit salad dressing n sos cili

Cara : campurkan semua bahan salad (ikut kreativiti masing) dan letakkan di atas tortilla tadi. kemudian gulungkan dan sedia dihidang.

mudah bukan???



cubalah hidangan sihat ni....ingat...anda adalah apa yang anda makan....!!!!!!!!!





5 ulasan:

Anggerik Berduri berkata...

thanks for the recipe..smalam baru I cari, n now dh nmpak kat ur place..suka sangat..weekend ni nk try.hehehe

Beattey berkata...

It's ok anggerik..tapi kalau suke oat tortilla tu boleh tambah garam sedikit dalam adunan...saya tak tambah garam sebab mmg nk kurangkan garam dlm masakan...

noradzlina.kamdani berkata...

simple jek ek...

Beattey berkata...

aaaa..ah lin....

ko pun leh wat....

lgpun sesuai la utk ko praktikkan utk menang kontes tu nanti...

jangan lupa bagi aku percent klau menang..hahahahahah...

cho_zila berkata...

menarikni nak tambah2 resipi dietkan...