Jumaat, 21 Ogos 2009

Makan-makan time....

Salam...

Hari ni adalah hari makan-makan2 kat ofis...buat potluck sempena menyambut puasa..macam balas dendam jek sempena esok nak puasa..tapi aku tetap berazam untuk menjadikan ramadhan kali ini adalah ramadhan yang terbaik daripada sebelumnya...perlu lebih perbanyakkan ibadat lebih daripada ramadhan yang sebelumnyer...iyelah, tahun lepas tak larat sebab aku sarat mengandung...kali ni berazam nak khatam alquran....hanya beberapa ramadhan saje yang aku sempat khatam quran (seumur hidup aku lak tu)..ramadhan yang lain hancusss..sebab sibukkan hal dunia....astaghfirullah al azim....



Sempena pesta makan kat ofis, juadah yang aku bawak adalah cucur udang, sambal sotong n rendang kerang....menu lain bihun goreng n puding jagung (hairi), sardine roll (mira), samosa n donut ireng (aisyah), caramel pudding (bibi), spagethi bolognese n egg sandwich (mas), nasi goreng spesel (hafiz), roti boom bomm (en fahtil), nasi lemak n sambal udang serta rakan2nya (pn mahani)...banyakkan????? depa makan sampai lebam...ada yang tertido2 lepas makan....aduyai...aku plaksss..banyak gak makan.....tapi selalunya kat umah aku dah tak makan...so ok la kan...





Startegi puasa aku..seperti yang aku buat untuk seminggu hari tu....adalah siaran ulangan menunyer...hehehhe...sebab plan itu mmg sungguh mujarab untuk penurunan berat badan n sekaligus mengurangkan sakit lutut yang aku alami....sebab seminggu aku buat plan tersebut tanpa workout yang seyes adalah turun 1.5kg (average)...so kita tunggu dan lihat..dapatkah Puan Beattey mencapai impiannya untuk berhari raya dengan berat 70kg.....kalau dapat capai korang nak bagi hape?????Itu bab diet...
Bab nak sembahyang terawih plak....aku teringin sangat nak berjemaah kat masjid...tapi apakan daya Jannah tak dapat aku tinggalkan buat masa ni...teringat zaman bujang2 dulu...rajin sungguh la pi solat terawih...kalau kat Matrik USM (ICT,bayan lepas) tu...aku terawih sampai berdengkur....tapi memang best la...lengkap 20 rakaat tu....lepas tu kat USM plak sibuk dok nak berjemaah kat masjid USM...berebut2 berbaris...kat Melaka plak memori solat terawih kat surau Taman Rumpun Bahagia....kalau kat kampung, aku jarang pi solat terawih kat surau or masjid sebab selalu dok makan sampai terbongkang....huhuhu...buruknyer perangai masa dok kat kg....sekarang ni azam aku nak perbanyakkan ibadat di bulan yang mulia ni...bukanlah maksud aku hanya bulan ni jek yang perlu kita melakukan ibadat n bulan lain tak...tapi maksud aku, nak manfaatkan bulan ni sebaik2nya...ni kira macam megasale jugak la....megasale nak dapatkan pahala...kalau megasale kat shopping kompleks sure kita berebut-rebut nak pi...nape dalam beribadat kita tak buat macam tu...ni yang aku dapat simpulkan setelah aku mengikuti Forum Perdana hal Ehwal Islam malam tadi.....
Ini semua harapan n impian aku sebenarnya...lama sudah ku menanti kedatangan bulan Ramadhan...menghitung hari gamaknya...bukan sibuk nak beraya..sebab terlalu banyak nostalgia pada bulan Ramadhan ini...yang paling tak dapat aku lupakan...arwah mak pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selama-lamanya pada 12 Ramadhan 1410H, Hari Selasa 18 April 1989 pada jam 7 pagi. Semoga arwah mak di tempatkan dikalangan orang2 yang beriman..dan setiap tahun, raya takde makna bagi aku....huhuhuhu..... ..

..

..

.. So Renung2kan...dan selamat beramal

p/s : Semoga Ramadhan ini memberikan keberkatan kepada kita semua.....selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak.....Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan....






4 ulasan:

MeL berkata...

smlah kite..bln puasa tahun lps tgh sarat jgk, langsung xpose hehe..tahun ni Insyaallah ;)

blogresipi berkata...

Selamat berpuasa :)

Beattey berkata...

Mel...

tahun lepas 2 minggu sy tak puasa...tahun ni setakat seminggu ada kot...

Mel, selamat berpuasa yer..hari ni berbuka apa??

Beattey berkata...

blog resepi,

Selamat berpuasa jugak....

apa menu nak masak ari nih???