Khamis, 13 Mei 2010

En Papa Membebel Hari Ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!


"Mama, manalah papa tak gemuk kalau macam ni..., banyak seluar keje papa yang dah sempit tau....baju pun dah berganti size....kalau papa makan semua ni, boleh naik sekilo hari ni..."

ini bebelan di pagi hari....sebelum pegi keje...mata melihat ke arah bekal makanannya....

"mama, lontong tu papa dah makan habis....sedap ma...papa dah mengantuk dah ni...apam tu pon best...ravi kawan abang tu pun puji....hehehehehe"

ini bebelan setelah sarapan pagi....

"mama, lunch hari ni lambat sikit la..kekenyangan tadi....lain kali tak payah masak bebanyak k, sianlah kat abang ni, perut dah memboroi...."

ini bebelan di tengahari....

korang tau malam nanti dia habaq mai apa?

"mama, malam ni masak apa???laparnya perut papa ni....buat lebih2 pun takpe..nanti malam kalau lapar lagi..papa ulang makan balik".........

pening......pening....pening.......



Ini plak apam aiskrim yang diperkatakan tu...
saya takde pengukus macam kamu semua...
ada yang canggih manggih....ada yang besar gedabak...
tapi pengukus saya kecik jek...itulah pengukus, itulah tempat bakar kek....itulah tempat masak nasi....segala macam kat situ la....
dengan bangganya, apam aiskrim sy sungguh menjadi..pecah empat tu..mekar setaman....
sampai takde ruang nak kembang dah..maklum, pengukus kecik jek..
korang bayangkan berdiameter 10 inci saje....
sedih kan...????


Apam ni saya buat setelah teruja melihat kegebuan apam dari rumah kak Zaliana...boleh amik resepinya di sini k....terima kasih ye kak atas perkongsian resepi tersebut....

Alhamdulillah...saya sungguh la tak sangka...selalu kalau saya buat apam, mesti tak jadi punya,...kekadang menjadi hidangan ayam belaan en papa jek...tapi ni first time cuba jek dah menjadi...saya cuma buat 1/2 adunan jek...tak nak buat banyak2 nanti tak jadi...bile dah jadi, sure jadi siaran ulangan tak lama lagi....Penangan apam ni membuatkan inti karipap saya masih kena peruk dalam peti sejuk...hajat di hati nak buat karipap pusing...dah lama tak buat....tengoklah nanti kalau rajin, hujung2 minggu nanti ke....


Lunch en papa takyah cerita la...dia sampai tak larat nak makan....hehehehehe.....cukup cerita 2 menu ni jek untuk sarapan pagi...tapi saya buat apam tu untuk sarapan dan lontong tu plak untuk lunch...sebenarnya saya pun tak larat nak makan....kesian en papa, saya sumbatkan dia macam2...dan semestinya saya kena buat sesuatu...kasik dia diet la...kurangkan makan....tapi, yang memeningkan kepala..bila saya masak sikit dan ngam2 jek, dia perli saya balik....

"mama, ni bukan masak kat kedai makan..cukup2 jek sorang sepinggan...ni masak untuk family..lebih sikit pun tak pe......"

Aduiiiyaaiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!





6 ulasan:

PUTUBAMBU berkata...

yg pastinya..papa kata dia makin gemuk tu pasal dia bahagia ngan masakan mama...

terima je lah dgn rasa gembira..! hehe

noradzlina.kamdani berkata...

hu hu hu asyik tgk kt blog je..bile le dpt rasa mskn awk ni beatty...mesti sedap kn

kucingorengemok berkata...

Bu-siiinggg, jom kita belikan dak beattey ni pengukus jom.. dah berapa kali dia meracau2 sebut periuk kukus, periuk kukuuusss....

Beattey berkata...

Putu : hahahah..banyak dia membebel bila dah boroi ni...

Lin : mai la datang umah kita...bukan jauh no...

KOG : apa kata kasik saya hadiah pengukus...nanti every week leh datang santap kat umah beta...hihihihi...

J berkata...

salam beattey,

Jangan sedih dengan ketiadaan pengukus, pembakar bagai sebab kita pun sama....hahahha

Nak minta tips dari Beattey camna nak buat apam tu pecah mekar...
ada orangbagi tips utk kuatkan api..tapi pakai periuk nasik letrik tu camna pulak nak kuatkan apikan?

kalau boleh bagi jugalah tips camna nak buat kek pakai periuk nasik tu...

terima kasih

Beattey berkata...

Salam J...sori sebab tak perasan komen ni...

sebenarnya periuk tu mmg ada function buat kek...mmg la ada orang bagi tips yang kalau nak kasi apam tu pecah, kuatkan api semasa mengukus..tapi kita kukus pakai periuk tu...jadi elok plak pecahnya...

periuk nasi tu namanya micro computer cooker,..jenama panasonic...