Rabu, 10 Jun 2009

Menu Papa....

Menu papa untuk hari esok....aku cadang nak buat nasi goreng beriani dengan kari ayam + kobis goreng mamak...papa dah request pagi tadi..esok mama masak yang best2 sikit untuk papa k...esok kan last mama masak bekal papa...tengah dok merewang2 kat internet ni terjumpa plak resepi ni..idea yang bagus...tapi aku nak tukarkan kiub2 daging kepada meatball...tengok la hasilnya esok...mesti gempaks...kalau aku rajin..aku snap gambar untuk kecurkan korang k...ayaq liuq meleleq..tak tung..tung...(ayat pak m.zain dari filem Ali Baba Bujang Lapok)

Apa resepinya...layazzzzzz....(resepi ni aku dah mo
dified sikit nak yang real p kat sini)

ini dia rupa nasi goreng beriani kak zuraida...aku punya tengok esok k...


Nasi Goreng Beriani


Bahan-bahan
1 cawan beras basmati
1/2 paket perencah rempah beriani/ bukhara
1 sudu kecil serbuk cili
10 ketul bebola daging dipitong kiub
1 biji cili hijau benggala, buang biji dan potong persegi
1/4 cawan biji gajus, goreng tanpa minyak
1 biji tomato, buang biji dan potong persegi
Kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang untuk menumis
sedikit jintan putih
2 sdb planta
1 kiub ayam
bawang goreng dan daun sup

Cara Membuat
1) Masak beras basmati mengikut arahan pada paket. Biar sejuk sebentar.
2) Panaskan planta, tumis jintan putih, kulit kayu manis, bunga lawang dan cengkih dan perencah rempah beriani, masukkan sedikit air. Kemudian masukkan kiub ayam.
3) Masukkankan bebola daging dan masak hingga daging empuk. Pastikan air benar-benar sejat.
4) Setelah bebola daging masak masukkan nasi, goreng sebentar kemudian masukkan lain-lain bahan. Goreng sebentar.
5) Taburkan bawang goreng dan daun sup sebelum dihidangkan.

kalau la aku ikutkan hati..mau aku sarapan ngan nasi goreng beriyani...sabau..sabau...you're on healthy diet girl...


Tiada ulasan: