Selasa, 9 Februari 2010

Bingkisan Dari Dapur Saye!!!!!

Salam...

Lama saya dah tak update kan??? Sebab apa?...sebab saya adalah sangat sibuk menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan training dan seminar...biasalah organizer memang sibuk ye tak?? Ditambah dengan saya yang tidak berapa sihat untuk beberapa hari ni...biasalah mak buyung, ada jek yang tak kena...


Setelah beberapa lama saya tidak dilanda morning sickness, kini ia muncul kembali dan saya sangat tidak selesa. Bersabar sajelah..untuk menghilangkan rasa untuk memikirkannya saya pun telah rajin ke dapur untuk melayan tekak saya. Tapi semuanyer hanya saya jamah tanpa perasaan..apakah???? Banyak resepi yang saya cuba dari dapur Kak Watie..saya sangat suke tengok gambar hasil masakkannya...sungguh menggamit perasaan untuk mencuba walaupun ia resepi yang simple saje...contohnye cekodok pisang ni...selalu saya buat penyek2 jek..iyelah orang takde ilmu buat cekodok..penyek macam hidung kingkong pun ada...kadang2 rasa geli nak makan....dah lama jugak saya idamkan nak buat cekodok pisang yang cantik teksturnya disamping sedap dan comel...inilah hasilnya....


Selain cekodok pisang, buat pertama kalinyer saya cuba untuk membuat kuih cara berlauk...memang sedap, ramuan tepungnya saya tiru resepi kak watie dan lauknya saya bantai buat macam inti murtabak...en papa adalah sangat suke kuih cara ni tetapi sangat musykil kenapa isteri kesayangan dia suke sangat duduk dapur daripada tolong dia basuh kereta...(sori la kanda, i memang tak suke bab cuci kereta ni hokey!!!)....tapi ramai yang bertanya kenapa intinya diluar, bukan di dalam??? Itu pun jadi hal ke??? Saya pun tak tau nak jawab apa sebab sepanjang saya dilahirkan saya cuma berjumpa ngan cara berlauk yang intinya di luar sahaja....


Saya juga mencuba untuk membuat bingka roti berchip coklat...rasanya sedap juga tapi sebab saya tak berselera nak makan jadi kebanyakkan saya sedekahkan kepada jiran-jiran terdekat...Dan jiran-jiran ku sekalian nantikan mini bun sosej yang akan tiba kat rumah kamu semua...hehehe..rasanya itu projek untuk hari jumaat nanti...semua bahan dah sedia, cuma saya jek yang berkira2 bilalah angin rajin saya nak datang....


Dan pagi semalam dengan gagahnya saya bangun untuk menyediakan sarapan yang luar biasa dari yang biasa..bukan apa, julung2 kali saya saya masak mee rebus pada hari bekerja, luar biasalah kiranya tu...en papa kata mama ni kalau dah tersampuk, yang bukan2 jek masak pepagi buta..sebab en papa tak makan sarapan yang berat2 pepagi buta...tapi saya tengok dia makan bertambah2..adakah en papa ingin mencabar kredibiliti saya sebagai tukang masak???....






4 ulasan:

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Everything looks tasty! nyum nyum~ ;)

ibusinga berkata...

hari Jemaat kita free!!!
*sipu-sipu tak malu*

Beattey berkata...

love' mmg nampak sedap..tapi i yg tak berselera...

IS,
free ek..mai la datang umah...amik mini sosej bun tu...

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Dik Beattey....alahan yer...nanti okay lah tu....Tahniah!...

Yang Akak kagum...orang lain kalau alah...lembik jer..Adik ni kuat sampai berderet2 memasak...

Moga Zuriat yang bakal lahir juga rajin seperti MAmanya...& Syukurlah...ada juga resepi Akak yang kena dengan selera Adik & keluarga...Alhamdulillah!TQ sudi mencuba...