Selasa, 19 Mei 2009

Up Your Frequency


Pelajaran baru yang aku dapat hari ni yelah....tingkatkan kekerapan makan dalam kuantiti yang sedikit...aku selalu dengar pasal meningkatkan frekuensi makan ni..tapi aku tak tahu sebab di sebaliknya...so hari ni sesambil takde keje ni...aku dah dapat jawapannya....Bagi mereka yang mempunyai kepercayaan mengurangkan makan dengan mengelakkan waktu makan...atau meninggalkan terus waktu makan yang sepatutnya pun harus fikirkan semula tindakan tersebut...kerana ia bukanlah satu tindakan yang bijak malah akan membuatkan anda berasa lapar dan "mentekedarah" segala jenis makanan ketika anda makan untuk waktu yang seterusnya setelah anda meninggalkan waktu makan yang sebelumnya...ingat, ia bukanlah satu langkah yang BIJAK untuk diamalkan oleh para dieters semua...

So, ika..akak pun dah amik iktibar dari apa yang berlaku kat ika yang telah mengskipkan (apa punya bahasa daaaaaa...) makan tengaharinya dan menghentam 3 ketul ayam KFC pada waktu makan malamnya....huhuhu..takut...akak paling banyak makan ayam KFC pun 1 ketul..paling kurang pun...secubit jek wakakakaka....yang penting, makan pada waktunya dan kuantiti makanan perlu berpatutan la...so kali ni aku nak tukar kekerapan makan aku daripada 3x kepada 5x sehari....sebab2nya korang boleh baca kat bawah nu...aku akan mulakan makan pukul 7.00pg, 10.00pg, 1.00tghr, 3 ptg dan 6 or 7 mlm...ok ler tu kan...so let's try together my friends and get the result....!!!!!

Apa yang penting (apa yang peting, kerjasama!!!!! wakakakak) amalkanlah CAMP system...

The goal of the CAMP system is to "bring sense and dignity back to eating." This system is named for its components which spell out the diet's foundation:
  • C – Control over eating
  • A – Attitudes about food
  • M – Mindfulness of eating
  • P – Portion strategies
.......................................................................................................................................

You may have heard that eating smaller, frequent meals is better than consuming larger, infrequent ones, but do you really understand all the benefits? And more importantly, do you actually follow this diet advice? First, with respect to metabolism, frequent feedings allow your body to use calories for energy, instead of storing them. You could consume 2,000 calories split over two meals, or those same 2000 calories split over five meals. The difference is that the calories in the two-meal situation would be more readily stored as fat while the calories in the five-meal scenario would be more readily burned as energy. Another way frequent feedings help to increase energy expenditure is through something known as the thermic effect of feeding, or TEF. With frequent feedings, your body’s digestive engine is fired up numerous times each day, and that constant stimulation helps keep your metabolic furnace ablaze. Frequent feedings also help with craving control: When you allow yourself to get very hungry between meals, it’s much more likely that you’ll overeat during your next meal. And finally, frequent feedings help maintain calorie-burning muscle by providing a steady flow of nutrients to muscle tissue throughout the day. So are you eating smaller, frequent meals every 2-3 hours? If not, start today!


To your body transformation success,
Joel Marion


4 ulasan:

PFS6450 berkata...

ya betol, kalo nk makan kerap2, kena pandai jaga portion. kipidap bebeh hihihi :P

Tanpa Nama berkata...

tq..miza...

jeles tgk miza yang semakin mengecik...huhuhuhuh...bile a nak dapat macam tu..

PFS6450 berkata...

tuh dah lose +/-2kg, means beatty pon dah makin kecik arrr tuh :p. go max bebeh!

beattey berkata...

heheheh..miza, tau pasai pa ku makin mengecik..pasai tak dak selera nak makan memikirkan hal keroje ni....sakit jiwa dibuatnyer...