Jumaat, 11 Disember 2009

Murtabak Mamak!!!


Pagi Jumaat ni saya ada angin rajin sikit...Selalunya, jumaat adalah hari off saya memasak sebab papa akan balik makan tengahari menikmati masakan ibunya dan paginya tu dia lebih suke makan roti jek...so, sarapan pagi tadi adalah murtabak mamak style cicah dengan kari daging yang meletopsss...trademark kari saya adalah kari pekat tak bersantan dan sape2 yang bertamu ke rumah mak mertua saya dan dihidangkan dengan kari tanpa santan itu, maka mereka semua akan tahu kari itu saya yang bikin..kalau mak mertua saya punya kari memang banyak guna santan...saya tak berapa minat sangat...maklumlah susur galur keturunan saya ada darah india selain jawa, bugis dan melayu. lagilah bile kawin ngan en. papa, maka bertambahlah campuran darah dalam keluarga kami iaitu minang...maka, kari nenek saya, kari mak saya dan kari saya tak guna santan...pantang masukkan santan dalam kari...kurma pun macam tu jugak..hikhikhik....

Murtabak ini telah diilhamkan malam tadi sebelum tido sebab teringatkankan baki inti karipap pusing saya tu...cukuplah untuk buat 5 keping murtabak yang bersaiz 10x10 tu...besar tak besar la...kalau sekeping murtabak tu boleh makan 2-3 orang...ini bukan murtabak raja singapore hokay...murtabak mamak namanya..sebab murtabak kat kedai mamak ni banyak telur dan kentang....murtabak melayu plak banyak telur dan bawang..sikit jek rasa ayam tu...


Bile buat murtabak ni saya teringatkan mak dan abah kat kampung...depa memang minat sangat segala jenis roti canai termasuk murtabak...nanti kalau balik ke muo, saya nak bawak macam-macam hasil masakan saya untuk mereka...nak masak kat sana, sibuk nak melayan anak sendiri dan anak buah plak...

Projek saya untuk hari esok adalah bahulu gulung...dah lama saya bercita-cita nak buat ..cuma keyakinan takde dalam diri ni...esok, saya akan beranikan diri buat bahulu gulung...tunggu la resultnya nanti ye...tak sabar rasanya...




6 ulasan:

izat berkata...

selangor cuti yek....
banyaklah projek memasak dia hari ni...

LOVE2COOK berkata...

Haiyooooo! Sedapnya murtabak!!! :)

Beattey berkata...

IS, saya keje kat KL la...

mana ada cuti2 semesia...

projek masak adalah hari esok..

hari ni dok ngajar org masak kat wangsa maju..

Beattey berkata...

love,

sedap lagi awak masak..kita ni baru beginner...

bintangku berkata...

I bagi cuti pada org selangor sempene bestday I nie... tapi I sendiri kene keroje.. tak per, rakyat diutamakan.. ha ha ha
cantik ler murtabak tu... menawan kalbu.

Beattey berkata...

huhuhu..yer la besday u ari ni...

sian kena keroje ye...

cantik jek..rasa..sendiri mau rasa...