Khamis, 17 Disember 2009

Selamat Tahun Baru 1431 Hijrah.....

Selamat tahun baru esok.....

Jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun....

Ingat semula apa yang telah kita buat, kita capai selama tahun lepas....rasa-rasa saya tahun 1430 bersamaan 2009 masihi, saya masih belum mencapai apa-apa yang membanggakan, malah saya mengalami zaman kejatuhan saya....kenapa saya kata tahun 2009 adalah zaman kejatuhan saya????.sebab saya rasa saya tak mencapai apa2 dalam karier saya..saya adalah amat membosankan...bila saya masuk dalam FB dan tengok rakan-rakan seperjuangan saya yang mempunyai pekerjaan yang jauh lebih baik dari saya, tiba-tiba rasa cemburu saya timbul...masakan saya tidak cemburu dengan kebahagiaan orang lain sedangkan nasib saya tidak sebaik mereka...adakah saya tidak bersyukur??? Saya sangat-sangat bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang ini...walaupun pekerjaan saya kini tidak setanding dengan tahap pendidikan saya...adakalanya saya terfikir, sampai bila saya nak jadi macam ni....Tapi ia adalah lebih baik daripada saya tak ada keje langsung..kadang-kadang bila saya berada di dalam tren, saya selalu merungut dengan nasib saya..kenapa aku masih tak dapat keje yang lebih baik...sudah banyak permohonan saya buat, sudah banyak temuduga saya pergi tapi masih belum ada rezeki..hari-hari yang saya lalui sepanjang 8-5 adalah amat membosankan...saya mahukan kerja-kerja seperti dahulu, walaupun menyakitkan kepala dan amat memenatkan, saya rasa amat berpuas hati sebab saya mempraktikkan apa yang saya belajar...di sini , saya kini adalah tak ubah seperti peon...

Saya pernah terfikir hendak berhenti saja daripada pekerjaan ini...duduk sahaja di rumah dengan berbisnes dari dapur..tapi modal dan pengalaman saya masih belum mencukupi dan disaat ini saya masih belum bersedia...dan hasrat itu, bukan saya kuburkan tapi saya simpan dahulu...Dan, tahun baru ini saya berazam untuk mencari pekerjaan yang lebih baik...walaupun ia memerlukan usaha saya yang lebih, saya tetap iringkan dengan doa...dan saya tidak kisah walaupun ia lambat dimakbulkan, kerana mesti ada sesuatu yang lebih baik yang telah Allah tentukan...dan yang pasti saya perlu bersyukur, bukan hanya berpuas hati dengan apa yang ada...tapi dilengkapi dengan usaha dan kerja keras...saya tidak mahu jadi manusia yang berputus asa...dan yang pasti, saya yakin dengan rezeki Allah buat umatnya yang berusaha dan bertawakal....

La Tahzan....

Wassalam.

Beattey, 4:59pm

2 ulasan:

Unknown berkata...

semoga dimurahkan rezeki sempena hijrah yg baru ni kak..insyaAllah mana tau 1 day akak leh jd chef ...buka kedai ke...

Beattey berkata...

thanks mia..

akak harapkan sesuatu yang baik untuk akak...

dan untuk mia jugak...