Khamis, 30 Julai 2009

Masak-masak lagi......gile pasta

Aku ni mmg peminat pasta dan spagethi....tapi yang tak bestnya..papa langsung tak suke...dia mmg tak makan kalau mama masak bende2 berasaskan pasta....tak cedap katanya..lantak lah papa, janji mama rasa heaven bila memakannya....

Minggu ni adalah kegilaan memasak pasta...so korang layan la....resepinya nanti2 la aku masukkan k...sebab mmg nak suruh korang cuci mata jek ....Sebenarnya ada cerita disebalik pasta...disebabkan aku takut nak memakan mee kuning....jadi kebanyakkan masakan mee aku ganti ngan spagethi n pasta....mee kuning kan ada bahan berasid..apa nama asid tu aku dah lupa..asid borik kot..so untuk menjaga kesihatan..aku dah lama tinggalkan mee kuning...kalau nak pun nanti aku akan usahakan buat mee kuning sendiri..macam style arwah mak aku..buat mee kuning sendiri...tak pernah beli...arwah mak aku mmg ekonomi orangnya....sebab apa, aku jarang tengok dia g pasar...sayur2 semua dia tanam sendiri, nak makan segala jenis mee, mak akan buat sendiri (mee kuning, laksa, bihun, kuey tiaw), baju2 kitaorang semua dia jahit sendiri, alas2 kerusi semuanya dia kait n sulam, bunga2 hiasan semuanya dia bikin sendiri..kiranya arwah mak aku mmg kreatif..sama macam mak aku sekarang nih....aku masih ingat lagi petua yang mak bagi kat aku..kalau masak nasi tu, beras yang kita dah sukat..kita amik segenggam n letak dalam plastik lain...bila beras dah nak habis, baru kita kuarkan beras yang kita simpan tadi...mmg ia berkesan untuk orang yang nak berjimat cermat sebab aku selalu praktikkan masa kat kampung.....

Asyik citer pasal makan jek...petang nanti aku update pasal diet plak k.....so apa lagi..layanzz la...



p/s : biar genting jangan putus!!! (pepatah bagi orang yang berjimat)


Tiada ulasan: