Jumaat, 13 November 2009

Mama asah skill!!!!

Hhhmmmm...

Apa penyakit saya kebelakang ini tak tau la kan....kejenye masak, masak, masak dan masak selagi mahu...ini menandakan saya sangat tertekan dalam hidup saya (ye kerr???)...semakin kerap saya memasak, semakin tinggi tahap tekanan saya (menurut perkiraan saya melalui frekuensi saya memasak)....Pn Doktor, boleh saya tahu, apa penyakit saya sebenarnya???


Malam tadi selain projek mem'baking' kek tempahan (kek pisang walnut n chip) dan kek pisang yogurt, saya telah mula mengasah 'skill' saya untuk membuat nugget ayam crispy setelah memborong bahan-bahan yang diperlukan di giant (rasa2nyer org kat giant tu pun dah kenal saya, sebab hari-hari saya akan lepak kat sana kalau purse tebal). Nugget ayam tu saya buat dengan penuh kasih sayang untuk santapan anakanda yang tercinta...saya tak mahu lagi beli nugget, mahupun ayam goreng AYAMAS, pizza domino, donut big apple, pelbagai jenis roti, fishball, daging burger dan seangkatan dengannya...kalau saya boleh buat sendiri, apa sebab saya perlu beli dan bagi makanan yang kurang khasiat lagi tidak segar itu kepada keluarga saya. Jadi sekarang saya sudahpun memenuhi semua tuntutan itu, dan ianya akan menjimatkan duit sekaligus menambah tabungan saya. Lagipun, sebagai seorang isteri dan ibu, saya sepatutnya bertanggungjawab dengan apa yang saya sediakan terhadap keluarga saya setiap hari..jadi kalau ada yang sakit, terlebih khasiat atau terkurang khasiat ianya adalah berpunca dari saya....MAMA (kenapa semenjak dua menjak gaya penulisan saya agak sopan yer???, rasanya saya dah tua!!!!)


Ini adalah hasil yang pertama sebelum digoreng..terima kasih buat tuan punya resepi, Pn Alma dari MYR...saya banyak membuat rujukan resepi dan mencuba sehingga jayanya menerusi internet, maka cikgu memasak saya adalah internet, kreativiti dan pengalaman...dan setelah digoreng, hasilnya memang sama macam yang dijual di pasaran...(berdasarkan isyarat yang dihantar dari lidah ke neuron otak saya)...dan anakanda saya makan dengan berselera sekali hasil air tangan ibunya...ini adalah usaha kecil saya bagi memastikan anak saya mendapat khasiat yang terbaik dari makanan pejal (bunyinyer macam iklan susu je)....


Dan selepas ini, mungkin saya akan sediakan segala-galanya sendiri, daripada makanan sejuk beku sehinggalah makanan harian yang selalunya saya beli dari kedai, pasaraya mahupun pasar malam.

jangan tak percaya, suatu hari nanti saya akan buat sos mayonis sendiri....

tengoklah nanti....

dan saya nak jadi seorang ibu yang sangat dibanggai oleh anak saya dikalangan kawan-kawannya nanti..walaupun ibunyer ini tidaklah sehebat mana, cuma mahu hebat di mata anak-anak dan suami...

MAMA SAYAKAN PANDAI MASAK SEMUA BENDE TAU!!!!







12 ulasan:

noradzlina.kamdani berkata...

beatty...
best kn klu ank2 mkn dgn berseleranya hasil air tgn ibu...
ank kite pun mcm tu gak
walau sipmle camne pun tp klu ibu/ayah dia msk cnfm bertambah2 diorg mkn...

Beattey berkata...

lin,

itu ler pasal...kita utang resepi pau kat lin...

lin boleh tengok resepi pau kat sini :
http://www.myresipi.com/top/detail/5872

ibusinga berkata...

pssttt..
kek pisang hari tu yang yoghurt ke yg biasa..
sedap..
(nanti kita koling2 nak tempah..)

Mia-Ina berkata...

wah.air tangan mama beatty buat anak dia...syg mama dia t la..hehe

Beattey berkata...

IS,

Kek Pisang hari tu namanye moist banana cake bukan yogurt...

boleh calling2..anytime...

24 hours available...

Beattey berkata...

mia...

mama jannah ni mmg obses memasak dan obses berdiet...

so very the versus one...

macam mana tu???

PUTUBAMBU berkata...

bagus....Beattey boleh..!

Beattey berkata...

thanks PUTU...

awak pun boleh juga!!!

bintangku berkata...

pueh ati dpt msk sendiri mknn utk family. ada ramuan tambahan lagik... kasih syg..

Beattey berkata...

betul tu bintang...

ramuan yang tidak terdapat di mana2...

owhhh...

romantisnyaa...

geraugebang berkata...

Iya la Bett. Akak rasa akak muda lagi sebab tu akak tulis ala-ala cacamarba. ha ha ha.

Beattey berkata...

heheheh...

kak gerau.lain orang, lain gaya penulisannye...

saya ni just sahut cabaran member yg kata sy tulis blog merapu2...

so terbukti kan????