Jumaat, 13 November 2009

Science Of Cooking


Siapa kata homemade food adalah sangat senang...dan saya menidakkan pendapat saya sebelum ini...dan mulai dari sekarang saya tidak hanya memasak mengikut resepi secara memb*b* buta sahaja (mana datangnya bidalan ini???) tetapi menyelidik terlebih dahulu sama ada ia selamat atau tidak...

Disebabkan saya masih betah mematuhi peraturan 99HTN, maka saya tidak termakan pujukan rayu rakan sepejabat yang setia mengajak saya untuk keluar makan tengahari bersama-sama. Maka saya sudah kenyang (ketika ini) dengan shake herbalife (yang tinggal saki baki sahaja mungkin boleh bertahan sehingga hujung minggu ini sahaja)...disaat-saat senggang begini saya pun menyelusuri laman web ke satu laman web untuk mencari resepi mayonis buatan sendiri...ternyata tanggapan saya pada mulanya untuk membuat mayonis adalah sangat mudah semudah ABC dan tidak memerlukan modal yang banyak cuma telur, minyak, sedikit perasa, lada putih dan perahan lemon....sangkaan saya amat meleset sekali setelah terjumpa beberapa laman web luar negara yang menyatakan bahayanya mayonis buatan sendiri disebabkan tiada penggunaan teknologi bagi penghasilan mayonis yang selamat untuk dimakan..maka saya terjumpa artikel ini dan ini.

Ternyata penggunaan telur mentah di dalam makanan kita adalah sangat merbahaya dan boleh mengundang kepada keracunan makanan kerana ia mengandungi virus/bakteria
salmonella yang membahayakan kesihatan. Nasib baik juga saya terfikir untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang penyediaan mayonis ini, jika tidak susah juga saya, daripada cubaan untuk menjimatkn wang, saya terpaksa keluarkan lebih banyak wang untuk kos perubatan jika sekiranya orang yang menikmati mayonis buatan saya itu jatuh sakit akibat keracunan makanan. Tidak semua telur mentah merbahaya, tetapi amat susah sekali untuk mengetahui telur itu adalah daripada ayam yang sihat atau tidak. Jadi untuk keselamatan, anda boleh menggunakan resepi ini. Saya saya amat bersyukur kerana masih belum terlanjur...

Dan selepas ini, jika sekiranya saya mahu membuat makanan buatan sendiri (homemade food), maka saya perlu berhati-hati. Saya juga berhajat suatu hari nanti saya dapat mencuba untuk membuat burger atau sosej buatan sendiri untuk keluarga saya yang tercinta.

Selamat berdiet juga buat rakan-rakan sepejuangan...

Adalah ketika ini, saya hanya cuba mengasah bakat penulisan saya (bukan untuk menjadi seorang yang serius ye, harap maklum kepada pengunjung setia blog ini) dan saya bukan hanya boleh tulis yang merapu-rapu sahaja tapi berinfomasi juga....

Sekian.




4 ulasan:

bintangku berkata...

ohh... yer ker?

Beattey berkata...

iye..terkesima sekejap tadi...

geraugebang berkata...

Kak gerau pun rasa kak gerau dah mula sakit perut sebab makan telur mentah. Masak telur separuh masak, rupanya hanya suku masak. he he he. Yeer la, u can write. Apa kata menulis novel pula seperti Fiza Nordin.

Beattey berkata...

nak tulis novel...tidak!!!!!..nanti sy tulis syok sendiri jek...