Khamis, 12 November 2009

Rojak Power.....Resepi Diet....




hari ni, dengan baik hatinyer saya nak kongsi...bukan kongsi gelap tau...tapi kongsi resepi diet...resepi ni betul2 takde guna setitik minyak pun.....korang tak percaya???mesti korang cakap tauhu ngan tempe tu nak kena goreng gak kan??? tekaan anda adalah salah sebab saya bakar tauhu n tempe di dalam oven..memula mmg sedih tgk tempe dok dalam oven sebab selalu tempe ni akan berenang dalam minyak...tapi kali ni saya panggang dia ngan kawannyer iaitu tauhu...tapi kena lama sikit la..saya panggang smpai garing..bukan rentung hokey...!!!



semalam mmg meriah makan sorang2 kat ofis...sape kata makan sorang2 tak meriah...cukup meriah ngan sayur-sayuran (cuba tengok gambar2 di atas)....rojak ni aku namakan rojak power, pasal kuahnyer yang the very superb tau...meleleh air mata menahan kepedasan dan kebakaran dalam mulut, rasa tebal jek bibir macam kak nita..kuah rojak tu kita bikin sendiri la..tak main beli2 hokey....saya adalah sangat kedekut...tapi tak kaya2 pun...hahahaha...

bahan2nyer (hidangan untuk sorang)

sayur2

1/2 biji timun (dihiris / sagat kasar)
sedikit taugeh dicelur
1/2 biji sengkuang (dihiris2)
kalau suka leh letak kangkung celur
1 biji telur rebus (option)
2 keping tauhu*
2 keping tempe*

* hiris2 ikut suka..pastu lumurkan dengan garam n kunyit...pastu bakar sampai garing

kuah rojak

6 biji cili api
sedikit belacan bakar
kacang tumbuk
1 sudu makan kicap pekat
2 sudu makan kicap manis
3 sudu makan sos cili
gula melaka
secubit garam

cara2 : tumbuk cili api guna lesung batu, pastu masukkan belacan bakar n gula melaka..tumbuk lagi sampai lumat..pastu baru masukkan sos n kicap...gaul rata..dan letak kacang tumbuk...pastu, sayuran tadi letakkan dalam mangkuk dan siramkan kuah rojak tadi...sure terangkat beb....

AWAS : AMARAN KERAS!!!!
bagi yang tak suke pedas leh kurangkan cili api tu...kalau tak nanti macam iklan maggi kari berapi..tak pasal2 kena sembur ngan pemadam api...wakakakaka...


sedap tak????

10 ulasan:

ibusinga berkata...

kalau kita lah..
kita makan tempe dgn tahu tu je...
hahahaha...
yang meriah2 tu..dok sidai2 kat tepi pinggan...

PUTUBAMBU berkata...

uish....telan ayaq liuq ni..!

kita kalau makan rojak..mesti takde tauhu & taugeh..

yg lain..balunnn..!

Sitisifir10 berkata...

Hoh...sangat bagus kamu ini...kompem turun berkilo2 ni insya ALLAH chaiyyok...emmmtak buat countdown ke 99HTN??

Beattey berkata...

IS: tau doh, mu dok make sayur...oleh itu resepi ni tak releven utk Puan Doktor..ha3x

Putu : Awak pun leh kawan ngan Pn. Doc..heheheh..main sidai2...

Siti : malas nak buat countdown...countdown tu hanya men"down"kn sy jek..wakakaka...thanks atas sokongan...

eynda berkata...

Sedapnyer....tempe tu pun sekarang eynda bakar je...kalau tak selalu goreng...

Teringin nak makan cam ni tapi kemalasan nak membuatnyer :-p

Beattey berkata...

eynda...

try le buat....

Mia-Ina berkata...

bagus juga menu ni...hehe..kuah tu beli bkn pe kak betty..malas nk wat..haha

Beattey berkata...

malas ek...

beli jek ngan akak...

1 bekas RM4.50...

wakakaka...

bintangku berkata...

kalo seminggu 2-3x ok ler kot mkn rojak nie. kalo hari2, mau tebal bibir, asik mkn rojak jer..

Beattey berkata...

Jgn makan hari2..

nanti anda mungkin diserang buasir...

wakakaka..