Khamis, 19 Mac 2009

Daily Menu - 19th Mac


Ari ni..masak paling sempoi.....pagi tadi aku masakkan hubby ikan goreng dan terung masak kari....aku bekalkan jugak rendang ayam semalam (dah aku panaskan..sayang..banyak sangat mak mertua aku masak semalam). Aku just masak Fucuk Sup Ayam..sape-sape nak try resepi diet ni...boleh ikut resepi di bawah..

Fucuk Sup Ayam

Rempah penumis (agak-agakla)
3 ulas bawang kecik (hiris2)
2 ulas bawang putih (diketuk)
1 inci halia
150ml air
1/2 batang carrot
sedikit fucuk (kulit tauhu)
sedikit suun
telur sebiji
sedikit isi ayam
1/2 sudu makan minyak untuk menumis
garam secukup rasa
Daun saderi dan bawang goreng (hiasan)

cara-caranya : tumis rempah penumis (bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis dan buah pelaga), then masukkan baeang kecik, bawang pitih dan halia. Dah kuning, masukkan air dan tunggu menggelegak...pastu masukkan carrot, isi ayam, suun dan fucuk..biarkan 5 minit..kemudian slowkan api pecahkan telur dan biarkan masak...last but not least..hiaskan la ngan daun saderi n bawang goreng....

Menu aku untuk 19 mac lak adalah seperti berikut:

Pagi - Shake Strawberry + 1000ml air

Tengahari - FucukSup Ayam + 1000ml air

Malam nanti - Shake Strawberry + 600ml air

setakat ini dulu...update menu untuk hari ni..nak rehat jap..tenangkan fikiran...huhuhuhuhuhu

Tiada ulasan: