Isnin, 20 April 2009

Diet Darah "O"


Aku adalah manusia yang telah diciptakan Allah dengan memiliki darah jenis "O"...alhamdulillah, disebabkan darah "O" setakat ni aku dah berjaya mendermakan darah ku sebanyak 7 kali...tapi sejak aku dah disahkan mengandung pada tahun lepas, aku dah tak menderma lagi...nantilah, mungkin awal tahun depan kot aku akan dermakan darah aku..(masa aku kecik dulu, boleh plak aku terfikir kalau derma darah tu boleh kurangkan berat jisim aku...entahapapaentah!!!!!)

So, masa aku ronda-ronda dalam internet ni..aku ternampak la satu artikel mengenai diet berdasarkan jenis darah...so aku akan tempekkan di sini dengan mengeditnya sikit2 takut korang tak faham bahasa indon...aku ni dalam kategori faham bahasa indon la...silalah baca dan menambahkan ilmu pengetahuan anda...renung2kan dan selamat beramal!!!!!

Diet Golongan Darah O

Di dalam bukunya Dr. Peter J.D'Adamo mengatakan bahwa berdasarkan sejarah evolusi sekitar 50.000 hingga 25.000 tahun SM, leluhur manusia memiliki golongan darah yang sama, yakni O. Mereka adalah para pemburu sejati yang selalu memakan daging hasil buruan. Untuk itulah Dr. Peter J.D'Adamo menyarankan agar pemilik golongan darah O lebih banyak memakan makanan berprotein tinggi, mengikuti diet rendah karbohidrat dengan banyak makan daging atau ikan tapi menghindari produk susu dan gandum.

Pemilik golongan darah O bebas memakan daging dan ikan yang dicampur minyak zaitun. Selain itu, bebas juga mengambil telur, kacang, tetapi sebaiknya membatasi buah. Sementara makanan yang harus benar-benar dihindari adalah cereal, berbagai jenis pasta dan nasi. Untuk mendapatkan stamina tubuh yang maksimal Dr. Peter J.D'Adamo menganjurkan untuk melakukan olahraga aerobik yang gerakannya mirip gerakan para pemburu.

Ciri khas golongan darah O

• Memiliki sistem kekebalan tubuh yang lebih tinggi dibandingkan jenis darah lain.

• Mudah beradaptasi dengan berbagai makanan.

• Untuk mengatasi stres disarankan melakukan aerobik.

• Dianjurkan untuk makan makanan tinggi protein dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah, ikan, sayuran.

Bila makanan yang diambil tidak sesuai, maka Anda berisiko terkena penyakit yang disebabkan oleh radang dan kerosakan organ seperti arthritis

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : 2 potong roti bakar lapis mentega + Satu buah Pisang

Snack pagi : Teh herba

Makan Tengahari: Sepotong daging panggang + Salad bayam + Apple

Snack Petang : Sepotong kuih

Makan Malam : Sepotong daging dan asparagus yang direbus + Kentang rebus + Buah + Teh herba

Kredit to : dietsehatalami.com

Rasanya diet yang aku lakukan sekarang lebih tinggi protein dan banyak membatasi karbohidrat..so path aku dah betullah berdasarkan jenis darah aku...aku jugak realize kalau aku makan nasi berat memang cepat naik...tapi aku memang tak boleh kalau tak minum susu....sebab aku ni peminat susu n yogurt....jadi, anda yang tentukan diri anda!!!!

Tiada ulasan: