Isnin, 20 April 2009

Sukses berdiet di pejabat??????

dasyat demo g ofis gini....

Ronda-ronda lagi dan aku rasa artikel ni bagus untuk wanita yang berkejaya macam aku dan korang la...rasanya memang ia sesuatu yang praktikal untuk dipraktikkan (betul ke nihhh...!!!!)...

Kejayaan Berdiet Di Pejabat (tempat kerja)

Seorang yang menjalani diet kerap mengeluh: bagaimana saya boleh mengurangkan berat badan jika saya selalu duduk di depan komputer sepanjang hari?

Pertanyaan yang bagus ujar Melinda Hemmelgarn, MS, RD, seorang ahli gizi Universiti Missouri Columbia, Misouri.

Mengawal berat badan hampir sama dengan perhitungan matematik – untuk mengurangi berat badan Anda harus membakar kalori yang masuk dalam tubuh Anda. Bekerja dan duduk di kerusi sambil makan snek, dan hal tersebut sama saja dengan membunuh diri Anda sendiri.


Saran:
Berikut ini beberapa taktik yang mungkin dapat membantu Anda.


1. Makanlah dengan bijaksana.
“Banyak orang makan snek ketika mereka duduk di bekerja di depan komputer,” ujar Hemmelgarn. Dan jika Anda termasuk salah satu dari mereka, cubalah untuk berfikir sejenak sehingga Anda tidak akan terlalu terburu-buru untuk menikmatinya. Adalah disarankan agar anda menggunakan papan pesan dan jauhkan snek dari meja Anda dan letaklah ia di sebuah tempat yang letaknya cukup jauh. (selalu gak aku makan biskut yang tak abis kat pantry..disebabkan jauh..aku jarang ler amik biskut kat belakang nu..mana yang ada atas meja la..setakat ni aku lom terniat nak letak tin biskut yang kat pantry tu atas meja aku...nnngggeeeee...)

2. Banyak minum air putih
Minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas setiap hari dan usahakan untuk selalu menyimpan sebotol air mineral di meja Anda sepanjang hari. (yang ni memang la selalu aku buat,,,mesti ada botol air besar kat atas meja aku..)

3. Makan tengahari.
“Saya makan tengahari pada jam 1.30 petang, dan ketika waktu makan tengahari tiba, saya hanya makan separuh sahaja” . Cubalah untuk mengatur jadual makan tengahari Anda. Hemmelgarn juga menyarankan untuk membawa bekal untuk bakan tengahari dari rumah sehingga Anda dapat mengatur jumlah kalori yang Anda makan. (dulu selalu gak bawa bekal..macam yang korang tengok gambar2 yang aku paste dulu2..sekarang aku dah jarang bawak bekal sebab malas melanda...huhuhuhu..nape ek?)

4. Bergeraklah!
“Bahkan hanya selama 10 minit,” ujar Leanne Wagner, ujar seorang pelatih kesihatan professional yang berpusat di Los Angeles. “Cubalah untuk bergerak dan bangun bila-bila saja Anda sempat.” (aku selalu gerak nak p toilet jek...disebabkan aku kerap minum air, jadi frekuensi aku ke toilet tu tinggi ler...itu untungnya minum air banyak..2 in 1)

5. Berlatih selama istirahat.
Berlatihlah sebelum dan sesudah bekerja untuk mengganti gerakan yang hilang ketika Anda bekerja di depan komputer. “Jika rumah Anda dekat dengan tempat kerja, cubalah untuk selalu berjalan kaki setiap kali pergi dan balik. Jalan kaki juga mencegah Anda dari kesesakan dan Anda akan tiba di rumah pada jam yang sama,” saran Wagner. “Tetapi jika Anda tidak sempat melakukan berolah raga cubalah untuk mengikuti senam atau menyertai kelab gym di tempat tinggal anda. (yang ni memang aku amalkan, kerana ada 2 sebab, yang pertama nak jimat kos naik teksi dan yang kedua nak bersenam sebab aku memang takde masa nak eksesais kat umah...so ni pun 2 in 1 gak...sambil menyelam tertelan air...ahaks)

6. Minta bantuan teman.
Carilah teman kerja atau rakan-rakan yang juga mengalami masalah berat badan, sehingga Anda dapat saling memberi semangat sepanjang hari, makan tengahari yang sihat bersama serta berlatih bersama-sama ketika istirahat. Faktor ini memang sangat-sangat membantu kejayaan diet anda.(ofismate aku semuanya kiut miut...so aku cuma ada kawan2 blog yang tengah berdiet macam aku contohnya kak Aziera, pfs6450, mia-ina, ayu herbalife, fara, miss reen, ika (diari xxl), dan ramai lagi yang tak dapat aku senaraikan...depa ni la antara sumber inspirasi dan kawan-kawan seperjuangan...:))

7. Gunakan peralatan Anda.
Kunjungilah WeightWatchers.com sehingga komputer Anda bisa membantu Anda menjalankan rancangan diet Anda. Gunakan waktu terluang di sela-sela kerja Anda untuk mengganti kebiasaan makan snek dengan melakukan hal yang lain seperti mengisi jurnal.(yang ni aku lom cuba lagik..nantila kalau aku sempat.....manjang tak sempat sajeeeee....

kredit to : dietsehatalami.com

Tiada ulasan: