Khamis, 30 April 2009

Terima kasih....

Ucapan terima kasih ni ku tujukan buat Haz yang sudi berkongsi dengan aku pasal BF, so sesiapa yang ada masalah macam aku..leh la baca n dapatkan solution...

noor beattey buang (4/30/2009 2:55:27 PM): ku ada give up sikit la..
hais2109 (4/30/2009 2:55:32 PM): knp,dear?
noor beattey buang (4/30/2009 2:55:35 PM): pasal pump
hais2109 (4/30/2009 2:55:42 PM): knp?

hais2109 (4/30/2009 2:55:50 PM): meh sharing caring
noor beattey buang (4/30/2009 2:55:52 PM): tadi ku pam...1/2 oz jek...
noor beattey buang (4/30/2009 2:55:57 PM): nape ek..
noor beattey buang (4/30/2009 2:56:06 PM): ke pump ku yang bengong..
noor beattey buang (4/30/2009 2:56:21 PM): nak beli pump baru hubby ku tak bagi..
noor beattey buang (4/30/2009 2:56:55 PM): rasa tak berkeyakinan..sedih..
hais2109 (4/30/2009 2:56:59 PM): mu pakai pump apa,dear?
hais2109 (4/30/2009 2:57:03 PM): n bb umur berapa?

hais2109 (4/30/2009 2:57:08 PM): biasanye sehari dapat berapa?
noor beattey buang (4/30/2009 2:57:16 PM): pump manual jek
hais2109 (4/30/2009 2:57:22 PM): brand apa?
noor beattey buang (4/30/2009 2:57:25 PM): 6 bulan dah..
noor beattey buang (4/30/2009 2:57:29 PM): brand pureen
noor beattey buang (4/30/2009 2:57:38 PM): biasa dapat 5 oz la..
hais2109 (4/30/2009 2:57:50 PM): then tetiba dapat 1/2 oz?
hais2109 (4/30/2009 2:57:53 PM): hari ni baru ka?
noor beattey buang (4/30/2009 2:58:19 PM): dah lama ku tak pump..
noor beattey buang (4/30/2009 2:58:28 PM): baru semalam mula..
noor beattey buang (4/30/2009 2:58:32 PM): semalam dapat 2 oz
noor beattey buang (4/30/2009 2:58:51 PM): sedih sgt nih..
hais2109 (4/30/2009 2:59:05 PM): berapa lama dah mu tak pam?
hais2109 (4/30/2009 2:59:21 PM): logik akal.. siang badan mu dah tau yg tidak akan ada stimulasi
noor beattey buang (4/30/2009 2:59:23 PM): ada la sebulan
hais2109 (4/30/2009 2:59:27 PM): sbb tu memula mu pam susu kurang
hais2109 (4/30/2009 2:59:44 PM): so.. mu kena start kerja keras sket n jgn sedih bcoz of taht quantity
noor beattey buang (4/30/2009 2:59:46 PM): pukul 3 pgi ku pam pun sama..dapat 0.5 oz jek
hais2109 (4/30/2009 3:00:00 PM): 3 oagi..anakmu ada minum tak b4 tuh?
noor beattey buang (4/30/2009 3:00:41 PM): takde..
noor beattey buang (4/30/2009 3:00:49 PM): sebab ku bagi susu botol dulu..
noor beattey buang (4/30/2009 3:01:02 PM): nieza pesan jangan bagi dulu..
hais2109 (4/30/2009 3:01:07 PM): ni kes lamaaaa tak susukan la ni
hais2109 (4/30/2009 3:01:15 PM): betul kata niza
hais2109 (4/30/2009 3:01:26 PM): sbb stimulasi yg paling berkesan adlaah dari baby
noor beattey buang (4/30/2009 3:01:29 PM): selalu ku mmg susukan..
hais2109 (4/30/2009 3:01:30 PM): pam mana pon akan kalah
noor beattey buang (4/30/2009 3:01:39 PM): tapi jarang pam///
noor beattey buang (4/30/2009 3:01:49 PM): ku selalu balik keje akan susukan dia...
noor beattey buang (4/30/2009 3:01:58 PM): malam no susu formula..
noor beattey buang (4/30/2009 3:02:14 PM): tapi disebabkan dia bangun serentak so ku nak pump dulu
noor beattey buang (4/30/2009 3:02:20 PM): baru bagi dia
hais2109 (4/30/2009 3:02:40 PM): owhh
hais2109 (4/30/2009 3:02:50 PM): mu boleh pam dulu
hais2109 (4/30/2009 3:02:56 PM): tapi jgn ksi bb susu formula
hais2109 (4/30/2009 3:03:00 PM): mu kasi dia direct
noor beattey buang (4/30/2009 3:03:14 PM): tapi waktu tu ku nak pam
hais2109 (4/30/2009 3:03:16 PM): atau buat tandem pumping
noor beattey buang (4/30/2009 3:03:34 PM): bile dia melalak..ku bagi juga breast sebelah lagi..
noor beattey buang (4/30/2009 3:03:40 PM): tetap sikit susuku kuar
hais2109 (4/30/2009 3:04:10 PM): biasanya.. kalo mu kasi dia.. abh dedua then dia tdur?
noor beattey buang (4/30/2009 3:04:10 PM): ku rasa mesti pam tu kot..
hais2109 (4/30/2009 3:04:23 PM): mu nak tak kalo ku pinjamkan mu manual avent
hais2109 (4/30/2009 3:04:42 PM): sbb manual pureen..mu takleh buat tandem pumping,kan?
noor beattey buang (4/30/2009 3:06:10 PM): malunyer..
noor beattey buang (4/30/2009 3:06:26 PM): tandem tu macam mana ek..
hais2109 (4/30/2009 3:06:57 PM): tandem = sebelah bb minum
hais2109 (4/30/2009 3:06:59 PM): sebelah lagi pam
noor beattey buang (4/30/2009 3:12:47 PM): nenen ni kempis sebenarnya..adakah tu tanda2 kurang susu..
hais2109 (4/30/2009 3:12:52 PM): tak
hais2109 (4/30/2009 3:12:56 PM): nenen ku pon kempis
noor beattey buang (4/30/2009 3:13:19 PM): ku malu la nak pinjam pam kat mu
hais2109 (4/30/2009 3:13:33 PM): ku kan pam tu ada.. lamaa dah tak ku pakai
hais2109 (4/30/2009 3:13:49 PM): ku mmg kasi if ada kawan2 ku yg bersalin guna
hais2109 (4/30/2009 3:14:02 PM): yg penting..anak2 mereka dapat yg terbaik
hais2109 (4/30/2009 3:14:12 PM): ku beli second hand
hais2109 (4/30/2009 3:14:18 PM): tapi org tu baru pakai sekejap jekk
hais2109 (4/30/2009 3:14:25 PM): ku saynag nak jual balik
hais2109 (4/30/2009 3:14:29 PM): biarla pam tu berbakti
hais2109 (4/30/2009 3:14:34 PM): kira cam amal jariah
hais2109 (4/30/2009 3:14:58 PM): kalo mu try n ok.. mu beli pam baru
hais2109 (4/30/2009 3:15:01 PM): heheh
hais2109 (4/30/2009 3:15:09 PM): yg penting..siang..mu kena stimulate balik susu
hais2109 (4/30/2009 3:15:14 PM): n yg penting..jgn stress
hais2109 (4/30/2009 3:15:37 PM): n mu tak relaks masa pam
hais2109 (4/30/2009 3:15:44 PM): sbb mu pressure diri mu untuk dapat susu byk
hais2109 (4/30/2009 3:16:31 PM): so..apa kata.. b4 mu pam..pekena mili suam segelas
hais2109 (4/30/2009 3:16:43 PM): b4 mu tdur mlm..mu ekena milo or horlick segelas
noor beattey buang (4/30/2009 3:16:57 PM): ooo..ok..
noor beattey buang (4/30/2009 3:17:02 PM): ku cuba malam ni..
noor beattey buang (4/30/2009 3:17:27 PM): ku nak pump lagi nih...
noor beattey buang (4/30/2009 3:17:31 PM): dah pukul 3
hais2109 (4/30/2009 3:47:32 PM): mu dah pernah peot?
noor beattey buang (4/30/2009 3:47:37 PM): lom lagi..
hais2109 (4/30/2009 3:47:57 PM): hari ni ke baru start susu merundum gila2 ni?
noor beattey buang (4/30/2009 3:48:11 PM): semalam baru ku sedar,,
noor beattey buang (4/30/2009 3:48:20 PM): pasal baru semalam ku mula mengepam..
noor beattey buang (4/30/2009 3:48:40 PM): sebulan yang lepas kalau ku pam banyak jugak la..
hais2109 (4/30/2009 3:49:43 PM): owhh
hais2109 (4/30/2009 3:49:44 PM): logik la
hais2109 (4/30/2009 3:49:50 PM): so mu takleh sedih or frust
hais2109 (4/30/2009 3:49:58 PM): mu kena buat intensive pumping
hais2109 (4/30/2009 3:50:03 PM): pam setiap 2 jam
hais2109 (4/30/2009 3:50:14 PM): ni kes body dah lupa dah yg dia perlu produce susu di siang hari
noor beattey buang (4/30/2009 3:51:01 PM): ooo..
noor beattey buang (4/30/2009 3:51:09 PM): setiap 2 jam sekali ek..
hais2109 (4/30/2009 3:51:22 PM): yup
hais2109 (4/30/2009 3:54:39 PM): mu minum horlick
hais2109 (4/30/2009 3:54:44 PM): lobak putih
hais2109 (4/30/2009 3:54:47 PM): air longan kering
hais2109 (4/30/2009 3:54:48 PM): halba
hais2109 (4/30/2009 3:54:53 PM): pucuk betik
hais2109 (4/30/2009 3:55:01 PM): __ ni yg ala2 menjadi untukku
hais2109 (4/30/2009 3:59:58 PM): pape pun.. berbalik pada rezki
hais2109 (4/30/2009 4:00:03 PM): ada org..sekali pam 14 oz
hais2109 (4/30/2009 4:01:40 PM): mu cari kat pasar
hais2109 (4/30/2009 4:03:31 PM): jantung pisang
hais2109 (4/30/2009 4:03:35 PM): ** sennag sket dapat
noor beattey buang (4/30/2009 4:03:42 PM): ye..ye betul tu..
noor beattey buang (4/30/2009 4:03:53 PM): jantung pisang tu rebus ke?
noor beattey buang (4/30/2009 4:03:59 PM): ataupu kena masak gulai..
hais2109 (4/30/2009 4:04:01 PM): ha'ah
hais2109 (4/30/2009 4:04:02 PM): rebus
hais2109 (4/30/2009 4:04:06 PM): tak kesah la
hais2109 (4/30/2009 4:04:13 PM): rebus paling senang
noor beattey buang (4/30/2009 4:06:27 PM): seronok sikit bile ku dah berkongsi dgn mu..
hais2109 (4/30/2009 4:06:37 PM): heheh
hais2109 (4/30/2009 4:06:41 PM): mu kena ingat
hais2109 (4/30/2009 4:06:44 PM): bf perlukan semangat
hais2109 (4/30/2009 4:06:47 PM): jgn stress
hais2109 (4/30/2009 4:07:03 PM): **sebelum tdur mu minum 2 gelas
hais2109 (4/30/2009 4:07:19 PM): then susukan si tecit tu sebelah dulu..kalo dia kenyang n tdur..mu bgn pam
noor beattey buang (4/30/2009 4:07:25 PM): semoga Allah memberikan mu sesuatu yang lebih baik
hais2109 (4/30/2009 4:07:26 PM): **ni slah satu taktik
noor beattey buang (4/30/2009 4:09:28 PM): ku faham..
hais2109 (4/30/2009 4:09:30 PM): tapi kalo minum sebelah dia duk ehh ehh lagik..mu kasi jek la yg mu simpan tu
hais2109 (4/30/2009 4:09:37 PM): sbbmmg dia punya,kan
hais2109 (4/30/2009 4:09:54 PM): mula2 sebelum tdur.. mu minum horlick 2 gelas
hais2109 (4/30/2009 4:09:57 PM): then mu tdo
hais2109 (4/30/2009 4:10:05 PM): kalo bb bangun nak susu..mu kasi sebelah jek dulu
hais2109 (4/30/2009 4:10:10 PM): sebelah g simpan untuk pam
hais2109 (4/30/2009 4:10:58 PM): so ..mu kena try n error
noor beattey buang (4/30/2009 4:11:07 PM): ye..ye..
noor beattey buang (4/30/2009 4:13:31 PM): balik ni ku akan buat,,
hais2109 (4/30/2009 4:13:48 PM): mu relaks,tau
hais2109 (4/30/2009 4:13:50 PM): jgn pressure
hais2109 (4/30/2009 4:13:58 PM): buat dgn senang hati..tak kesah la dapat byk mana
noor beattey buang (4/30/2009 4:21:07 PM): kalau ada ku sms kalau tak menganggu
hais2109 (4/30/2009 4:21:13 PM): lepas tu kita blajar tang power pumping lak
hais2109 (4/30/2009 4:21:22 PM): boleh
hais2109 (4/30/2009 4:21:23 PM): mu sms jek
hais2109 (4/30/2009 4:21:26 PM): ku rela jawab
hais2109 (4/30/2009 4:21:28 PM): untuk anakmu
hais2109 (4/30/2009 4:21:41 PM): eh.. masa cuti mu 100% susu ibu kan?
noor beattey buang (4/30/2009 4:21:42 PM): time kasi antie haz
noor beattey buang (4/30/2009 4:21:53 PM): cuti mmg ku bagi full
noor beattey buang (4/30/2009 4:22:00 PM): takde FM
hais2109 (4/30/2009 4:22:05 PM): means susu mu ada..
hais2109 (4/30/2009 4:22:09 PM): so no worries
hais2109 (4/30/2009 4:22:22 PM): tinggal lagi nak tahu apa yg leh bykkan susu mu n stimulasi pump
hais2109 (4/30/2009 4:22:25 PM): so jgn sedih2
noor beattey buang (4/30/2009 4:22:50 PM): ye..ku kena kuatkan semangat..
hais2109 (4/30/2009 4:23:27 PM): all the best ya dear
noor beattey buang (4/30/2009 4:23:32 PM): thanks..
hais2109 (4/30/2009 4:23:39 PM): my pleasure
noor beattey buang (4/30/2009 4:26:59 PM): bye haz,,,
hais2109 (4/30/2009 4:27:05 PM): tata

Semoga Allah membalas sesuatu yang lebih baik untukmu haz...

Mengantuknya!!!!

Salam dan selamat pagi semua...

Hari ni, insyaAllah kalau takde apa aral..aku menggantikan puasa untuk kedua harinya...long way to go...ada 14 hari lagi...tapi hari ni aku mengantuk gile...iyelah pasal banyak kali bangun malam tadi..Jannah tak nyenyak tido...tak tau la kenapa dengan dia..dah seminggu dia macam tu..nak kata demam, tak jugak..cuma dia kuat berpeluh..nak kata dia haus lak..bila aku menyusukan dia 15min terus dia tido...selalunya kalau haus, dia akan menyusu dalam 1 jam...dan kesempatan dia bangun tu aku pun memulakan operasi mengepam dalam pukul 3.30...dapatlah 1 oz jek...sikitnye....tapi takpela, nak buat macam mana...dah tu jek rezeki Jannah...

Lepas tu sempatlah aku masukkan baju dalam WM dan kuarkan ayam dalam freezer..sebab nak masakkan lauk tengahari untuk hubby...so pagi tadi aku masakkan dia kari ayam jek....sebab mata tak leh nak bukak dan tak larat nak buatkan dia nasi beriani...(sori ye papa, mama letih sangat2)....

Papa plak tak sedap badan sejak kelmarin...ini gara2 minum air kelapa yang dibeli kat tepi jalan..so aku dah haramkan dia minum air kat tepi2 jalan ni..tak bersih la...papa asyik muntah2 jek...semalam dia sakit2 perut..risaunya aku bila papa sakit2...bukannya apa, kalau papa sakit..lama nak baik...dan asyik monyok jek..dan aku takde le kawan nak bergurau...Harap2 papa ok ari ni...

k la...aku nak sambung keje n pukul 10.00 pagi nanti aku nak mengepam susu...untuk Jannah tersayang....

Rabu, 29 April 2009

Fats Help Keep Your Salad Healthy

Berita gembira bagi penggemar salad seperti mana tajuk di atas...termasuklah aku..yelah, selama ni apa yang aku tahu dressing untuk salad seperti mayo, cheese, avokado n segala macam adik beradik yang menyedapkan salad ni perlu dikurangkan dan kalau boleh dijauhkan sama sekali untuk mengelakkan bertambahnya berat badan. Tapi menurut satu artikel ni, salad dressing ni sebenarnya perlu bagi badan kita untuk mendapatkan khasiat carotina di dalam salad. Cuba baca antara quote dibawah,


Carotenoids are a class of pigments found in vegetables. They make carrots orange, green peppers green and tomatoes red, and they also act as powerful antioxidants. These healthy compounds, however, are fat-soluble, meaning they need to be digested in the presence of fats in order to cross the intestinal wall and be absorbed into the body. That means that if you’re not eating some amount of fat with your salads, whether from the dressing, shredded cheeses, avocado, or other source, you won’t be able to benefit from the all the fat-soluble nutrients, carotenoids and antioxidants found in the vegetables.


Oleh itu, kita dibolehkan mengambil salad dressing ni, tapi dalam amount yang berpada-padalah...kalau banyak sangat, ia bukanlah satu hidangan yang sihat untuk anda,...Renung2kan dan selamat beramal....:)

Protein turns to fat????

Betul ke ni? macam tak percaya jek...tapi percayalah...ianya benar-benar berlaku...setakat pembacaan aku, pengambilan lebih banyak protein akan mengurangkan berat badan, tapi lain plak kisahnya.. Ia berlaku apabila kita mengambil protein secara berlebihan..aku tak pernah plak fikir tentang bende ni...selalunya aku akan anti-carbo....dan mementing protein dalam diet..so sekarang ni aku perlu berhati2 dengan portion size n kalori...Ini adalah yang dapat aku kongsikan ngan korang;

" Do you load up on too much protein? The fact of the matter is that you probably don’t need more protein in your diet. Research shows that the average adult consumes almost 78 grams of protein a day compared to the 53 grams of protein that are recommended (based on a 145 pound person). That’s 146% more protein than your body needs, and guess what? Those extra grams of protein don’t translate into muscle – they turn into fat.

No matter where your calories come from – be it from protein, carbs or fat – your body needs only a set amount of calories every day and any extra calories will be stored as fat, not lean tissue. This is one of the most common mistakes made by fitness buffs, when in all actuality science shows that if you want to build stronger muscles, you need more glycogen (from carbs) to replenish your muscles. But in the end, whether you’re buffing up or slimming down, you have to pay attention to the total number of calories you burn each day. That means if you really want to eat more protein, you should make sure you’re making adjustments to the other areas of your diet to make up the difference and balance out your calories"

Kredit to : Jennifer Gruenemay, ACE-Certified

Jadi, pada pendapat dieters semua macam mana? Kesimpulannya kesederhanaan dalam semua hal adalah jalan yang terbaik...wallahualam....


Mula mengepam.....

Hari ni, aku nak mulakan balik untuk menyimpan stok susu untuk jannah...terpanggil untuk melakukan EBF untuk Jannah....aku akan cuba semampu yang boleh..pagi tadi aku dah start mengepam susu...walaupun cuma 1 oz, tapi dah buat aku puas...pukul 1 nanti aku akan pump lagi...

Sebenarnya aku dapat kekuatan ini daripada Kak Nieza dan Kak Hazarina...mereka ni lah yang bagi aku semangat untuk menyusukan Jannah secara eksklusif walaupun aku memang menyusukan Jannah tapi tak sepenuhnya..so, aku cuba untuk hari ini..dan hari-hari seterusnya..walaupun aku cuma guna pam manual..tapi ia tak mematahkan semangat aku...demi anakku yang tercinta...

Doakan aku semoga berjaya dalam perjalanan untuk memberikan Jannah susu aku..walaupun Jannah dah berumur 6 bulan...belum lagi terlewat untuk aku menyusukan Jannah secara eksklusif..mungkin kena korbankan lebih masa dan tenaga untuk membayar nilai susu ibu...Amin.

Revealed! 20 Easy Ways to Cut 100 Calories

Ada 20 cara untuk mengurangkan 100 kalori daripada jumlah kalori anda setiap hari...mengurangkan 100 kalori dalam setahun dapat menurunkan berat badan anda sebanyak 10 paun. Berbaloi bukan???. Cuba lihat langkah-langkah di bawah, mungkin ada yang boleh anda praktikkan. Antaranya;

By :
Kim Droze, Special to LifeScript

1. Write It Off. Keep a food log to track every morsel you put in your mouth. You won’t have any doubt where those extra calories are coming from when you see your caloric intake in black and white.

2. Eat Big in the A.M. Binge-proof your day with a big breakfast to prevent mid-morning and lunchtime snack attacks. And don’t sabotage the rest of your day by making the wrong choice at Starbucks. A Venti (20-ounce) latté adds 375 extra calories to your morning. Opt for non-fat milk in your coffee and skip the sugary sweeteners.

3. Best Foot Forward. Wear a pedometer to keep track of how many calories you burn a day. Just 2,000 to 2,500 steps will slash 100 calories.

4. Snooze to Lose. Go to bed earlier. You’ll be well rested and less likely to raid the refrigerator due to nighttime boredom. Remember that one Chip’s Ahoy cookie you sneak in before bed will set you back 80 calories.

5. Go Green. Add vegetables to every meal. Fill up on high-fiber foods that don’t tack on too many calories.

6. Meet PAM. Using vegetable spray instead of butter or margarine saves 100 calories a tablespoon.

7. Walk the Talk. Riding a stationary bike while you’re chatting on the phone for 25 minutes will burn 100 calories.

8. See the Lite. Opting for light menu choices, such as grilled chicken or fish and steamed vegetables, can easily eliminate 100 calories or more in a single sitting.

9. Beware Biggie Burgers. One half pound of ground beef will cost you 800 calories without any toppings at a fast-food chain. Go for a lean roast beef sandwich as a slimmer solution.

10. Brown-Bag It. Resist temptation to eat out every day. By bringing your lunch, you’ll easily dodge racking up the calories with fast food or restaurant offerings.

11. Bubbles Can Bust a Binge. After a stressful day, it’s easy to reach for that 300-calorie, soul-soothing snack. Better to unwind in a bubble bath. Even a glass of champagne (150 calories) is cheaper, calorie-wise.

12. Restraint is Key. Lose the minibar key. Those snacks and drinks often become dinner when far from home. Drop the key behind the couch, throw it underneath the bed or return it to the front desk. You’ll save at least 100 calories from bypassing the bar.

13. Work Out, Then Eat Out. Exercise before you dine out. Your mind will be focused on how healthy your body feels and you’ll be more likely to order sensibly. Working out before you eat also helps control your appetite. And it also gives you an extra metabolic boost that’ll help you put your meal to better use.

14. Join the Snack Squad. The workplace is a danger zone, especially when it comes to high-calorie, high-fat catered lunches. Helping plan a corporate breakfast is an opportunity to order fresh fruit instead of super-sized sweet treats.

15. Keep it Brief. Hide a piece of fruit in your briefcase for those times when hunger strikes. With fresh fruits or vegetables at your disposal, you’ll be less likely to make a beeline for the snack machine.

16. Log Your Miles. Make the most of your airport layover with luggage calisthenics. Instead of loitering in concourse bars, restaurants or coffee shops, stroll the concourse with your carry-ons. Think of the calories you’ll torch touring the terminal.

17. Bite Into a Brownie Every Friday. If you’re used to a nightly snack, downsize those indulgences to a once a week ”cheat.” Reward yourself just once. You’ll have something to look forward to throughout the week, and you’ll cut at least 100 calories from the other six days.

18. Strategize Your Sweets. Don’t waste valuable stomach space on high-cal foods you don’t care about. At parties, eat only your favorite foods and take a pass on anything you consider a secondhand snack.

19. Bar None. Say goodbye to bar hopping. A friendly Round-Robin happy hour at friends’ homes will give you more control over food and drink choices.

20. Going to the Dogs. Taking Fido for a stroll three times a day for 15 minutes will burn 100 calories each time. You’ll also add about 6,000 steps to your day.

Rome wasn’t built in a day, and neither is a fabulous body. Remember, 100 calories a day equals 10 pounds in a year; which could mean 10 extra, or 10 less pounds – your choice! Take it one small, baby step at a time – 100 calories here, 100 calories there – and sooner than later you’ll have the body you always wanted.


Selasa, 28 April 2009

Diet sihat??

Salam...

Sambil ronda-ronda tenet ni..aku jumpa sesuatu yang common tapi interesting bagi aku untuk up kan balik mood diet ...kadang2 kita kena cari sesuatu yang baru untuk refresh semula...so hanya ini sahja yang dapat aku kongsikan...sharing is carin
g ;)



Isnin, 27 April 2009

Jannah dapat walker...

Seronoknya tengok Jannah meluncur laju dengan walker barunya itu...aku belikan walker untuk Jannah pada hujung minggu yang lalu..nanti aku pastekan gambarnya...selalu kat umah wan, dia selalu pinjam walker cucu wan (qayyum)..sian plak aku tengok dia dok pandang jek walker orang...so aku belikan satu..warna kuning...suke sangat dia main dengan bunyi-bunyian yang ada kat meja walker tu...anak dara aku tu baru nak belajar merangkak sebenarnya...

Aku pun sebenarnya tak pasti sama ada penggunaan walker ni baik untuk perkembangan baby ke tak..ada yang kata walker ni tak elok, nanti kaki anak kengkang la..ada yang kata elok..nanti cepat jalan..yang pasti hubby aku yang beriya2 nak beli walker ni..aku setuju je la..nak bangkang pun takde bukti yang konkrit...maklumlah baru ada anak satu...so ikut je la apa kata mak mertua aku..kalau A, aku pun kata A la...

Cepat la besar nak oiiii...mama tak sabar nak g shopping berdua....(elok ke sebenarnya)????

Angahku dipukau....!!!!!!


Berita sedih yang aku terima daripada Angah malam tadi...dia dipukau...habis semua gelang dan rantai emas dia dilarikan orang yang memukaunya...so sape2 yang tinggal kat muar, berhati2la...penjenayah ini sedang berleluasa...

Petang semalam, Angah sms kat aku yang dia nak ke bandar muar...nak amik duit abah yang aku masukkan katanya..tapi aku tegah dia..aku katakan yang aku belum lagi transfer duit kat abah (atm bank islam rosak kat Taman Tun).so dia kata dia nak kuar g bandar jugak...nak beli barang dapur katanya...erm..kata orang dah nak kena, masa dia sedang membeli sayur di pasar besar maharani, dia telah disapa oleh seorang wanita indonesia..pastu yang dia ingat dia dah serahkan semua barang kemas dia kat pompuan tu...korang tau berapa jumlah kerugian...RM20,000!!!!!! (banyakkk tu!!!!)...angah pun satu gak..yang dia pakai banyak sangat barang kemas siapa suruh..dah tahu dunia ni dah tak selamat...(mungkin dia rasa keadaan masih selamat kot..sebab selama bertahun2 dia pakai..tak pernah plak perkara yang tak diingini terjadi)cuba jadik macam aku..sejoreng emas pun takde kat badan ni. (bukan tak mampu cuma tak minat)...rantai dia tu dah la besar macam rantai kapal....huhuhuhu....dah takde rezeki, nak buat macam mana..aku suruh dia bersabar banyak2....mesti ada hikmah disebalik kejadian ini....semoga kita amik iktibar di sebalik kejadian..

Buat Angah..janganlah berduka nestapa..takkan dapat balik nyer...so beringatla la ye.kalau ko beli rantai kapal yang baru..pakai time raya jek k...nanti tak pasal2 abang fadil cut ko punya elaun dok umah...selamat berdiet buat ko jugak...yang dengar2nya dah turun lebih 8kg dalam masa tak sampai 20 hari...penangan JDM5 la katakan....chaiiiyokkk babe....

Wierd Routine

Salam semua...selamat pagi..awalnya aku hari ni..yelah aku orang pertama yang sampai kat ofis ni..so sempat la aku nak update blog sekejap.

Sebenarnya aku rasa tak lengkap hidup aku....ye la selalunya pagi2 aku dah bersarapan dengan shake..sekarang ni dah takde dah..coz bekalan dah terputus...(hheheheh..macam hisap ganja jek..)..HL aku dah abis ..last aku minum hari jumaat yang lepas...sedihnya rasa..tu yang aku rasa rutin hidup aku hari ni pelik sangat...nantilah..kalau aku ada budget bulan depan insyaAllah aku akan teruskan dengan Herbalife....

Malam tadi aku dah mintak izin ngan hubby nak puasa..iyelah kan, sebagai seorang isteri kena mintak izin kalau kita nak puasa sunat..mulanya nak puasa sunat pastu teringat lak yang puasa tahun lepas aku tak ganti lagi...banyak bolong disebabkan ketidakmampuan aku untuk menunaikan ibadah puasa sebab pada ketika itu aku sarat mengandung...rasa aku ada hutang puasa selama 16 hari..so hubby nasihatkan aku habiskan ganti puasa dulu...dia benarkan aku puasa sebab Jannah pun nak masuk 6 bulan (lagi 2 hari jek)...so, bile lagi aku nak ganti..ditambah pula aku yang masih lom pernah datang bulan sejak melahirkan Jannah..so ni peluang terbaik untuk aku langsaikan hutang yang tertunggak tu...so hari ni insyaAllah, puasa lah aku...tapi aku terlewat bangun untuk bersahur..celik jek mata dah 5.50 pagi...kelam kabut aku..mana nak masak lagi..nak menyusukan Jannah lagi..nak bersiap..baru jek pegang botol air, azan pun berkumandang....

Aku tahu, mesti korang tertanya-tanya adakah aku dah stop berdiet..disebakan aku dah tak update menu aku setiap hari...jawapannya: aku still meneruskan diet walau tanpa HL...sebab apa aku dah tak update daily menu pasal aku nak start menulisnya dengan cara diet aku tanpa HL..nak bereksperimen la kiranya...nak try cara ika plak (kredit for ika diari xxl)..harap-harapnya dapat membantu...dan pada 31hb aku akan update berat aku...

Jumaat, 24 April 2009

Jannah Demam Lagi!!!!


Salam....hari ni sebenarnya aku takde mood nak g keje..pasal Jannah demam lagi hari ni..semalam suhu badannya taklah sepanas hari ni...37.8 darjah celcius....erm..dia bangun pukul 3.00 pagi..dia tak menangis..tapi merengek..mungkin kerana tak sedap badan....so aku pun bangun menyusukan dia dan bagi ubat demam...bila dia dah tido semula dalam pukul 5.00 aku letakkan tuala basah di dahinya..siannyer aku tengok...Mak aku kata dia demam sebab nak tumbuh gigi...apapun aku tetap risau...nak cuti hari ni...cuti tahun aku tinggal 6 hari jek lagi...so terpaksalah aku pergi kerje...

Masa hantar Jannah ke rumah Wan, aku tengok matanya sayu je..tak seperti biasa..hati ibu mana yang tak luluh tengok keadaan anak macam tu...tapi pagi tadi sebelum g hantar aku dah periksa suhu badannya...dah tak demam sangat....tapi tak ceria seperti selalu..yang selalu gelak2 bila berada di atas motor...Jannah...Jannah..

Mama doakan, Jannah cepat sembuh ye nak....kuatkan semangat tu...kuatkan badan tu...Amin. Mama n papa susah hati sangat hari ni....huhuhuhu.......

Selasa, 21 April 2009

Jannah dah tumbuh gigi.....


Malam tadi baru aku perasan yang Jannah dah tumbuh gigi bawah..aku nampak baru kuar sikit.....ermm...aku jerit2 panggil hubby..."Pa, meh la sini...jannah dah tumbuh gigi......"erm...hubby kata itu pun nak kecoh mama nih....tak kira aku nak kecoh gak...iyelah teruja tgk anak dara aku dah tumbuh gigi...yepppiiii.....senorok bile lihat setiap perkembangan terbaru anak kita...semoga Allah memberikan dia kesihatan yang baik dan menjadikan dia anak yang solehah...Amin....

Hujung Minggu Yang Bahagia....

Semalam aku lupa nak citer ngan korang apa yang terjadi pada hari Sabtu dan Ahad ...dua2 hari tu aku rasa sungguh bahagia n release la tension aku...program pada hari Sabtu..aku g shopping kat jualan gudang Pureen..cari apa yang patut untuk jannah dan sedikit hadiah buat cucu wan bedod (shampoo n baju tido)...semua sekali habis RM160.00...oklah tu kan 2 pack pampers, 3 bottle shampoo (head to toe), 2 bottle liquid cleanser, 2 pack wet tissue, 6 pair of cloth...memang worth it...Satu jek yang aku tak berkenan kat sana...dah tau jualan tu akan ramai orang, ada antara family usung la baby depa semasa membeli belah dalam keadaan sesak n cuaca yang panas..so memekik la budak2 tu..sian aku tengok..ada yang menangis sampah tak boleh kuar suara..apa la malang nasib diorang...rasa aku macam nak dukung je baby2 yang menangis tu n pujuk diaorang..kadang2 aku rasa orang ni takde otak agaknya...geram sungguh aku....aku memang takkan bawa jannah tempat2 macam tu...bukan menyusahkan aku tapi menyeksa budak namanya...

Lepas abis aktiviti menyoping, aku g GSC..heheheh..g dating..tengok wayang ngan hubby citer "jangan tegur"...ceritanya ok la...masa tu berpelukan aku ngan hubby...rupanya2 hubby aku pun penakut gak..eheheheh..but aku ngan hubby terfikir..ngape plak tajuk jangan tegur...sepanjang aku tengok cerita tu takde plak yang berkisar tentang jangan tegur...yang aku tahu kalau orang keteguran lalu satu tempat keras pastu dirasuk. Ini tak, dirasuk kerana buatan orang...patutnya tajuk cerita tu Jangan tamak ke, apa ke....erm..sure aku tak tengok lagi cerita seram melayu...gaji bulan depan nak ajak hubby g tengok citer seram thai, pasal panggung wayang...eiii...seram....

Pastu, kuar dari OU..kitaorang makan kat Subaidah...makan nasi kandar..menu aku bisalah nasi putih, sayur bendi, ayam bombay n kari campur. Hubby lak makan nasi putih, kari campur, sayur kobis n ayam goreng...aku biasalah makan sikit jek...1/2 jek aku makan..yang lebihnya hubby yang bedal...semua sekali kena charge RM 11.90...pasal tak order air...nak jimat beb..lom gaji lagi nih...dah makan, hubby bawak aku g tempat yang dia akan p mancing ngan kengkawannya...kat area kota damansara la...dekat dengan tempat makan aku tadi..dalam perjalanan balik kitaorang singgah lak giant kota damansara..beli nestum jannah n survey harga barang.

Balik tu..amik jannah...hubby aku dah bersiap-siap nak g mancing kat kota damansara. Kawan dia plak datang umah nak join blend umpan sekali..Cuma Kuzy jek yang datang, abang ngah tak jadi g pasal anak dia demam...Kuzy ni satu2nya kawan hubby yang dah naik haji...erm....untung dia, muda2 lagi dah berpeluang ke mekah..aku ngan hubby bila la nak ke sana menunaikan rukun islam ke 5...so depa p lepas maghrib...dan aku tinggallah berdua ngan jannah...dia balik dalam pukul 7 pagi...

Hari ahad plak, tak banyak aktiviti..tapi memenuhi jemputan sepupu hubby ke majlis hari jadi anak dia dengan dia sekali la...bestnyer g majlis macam tu..aku n family memilih tema merah...menu jamuan tu nasi ayam, sate, spagetti, koktail, nugget, hotdog dan macam2 lagi la..aku tak ingat sebab sibuk melayan jannah makan buah...tapi aku control makan gak...amik sikit2 jek ..merasa la orang kata..heheh...pasal tengahari aku dah simpan perut untuk makan kat jamuan tu..tak bermakna aku pulun semua..banyak makan buah jek...

Memang aku rasa seronok sangat hujung minggu lepas...aku betul2 gembira n rasa refresh jek nak ke tempat keje..aku rasa sesekali kena buat macam tu la...untuk menyegarkan otak daripada penat bekerja...thanks to my hubby yang melayan kerenah aku selama hujung minggu..layan aku macam puteri.....

Stop Fighting with Your Diet!

Adakah korang selalu berlawan ngan diet korang...sebenar-benarnya la pada pendapat aku..lagi korang ayik ingat pasal diet..lagi la korang rasa mudah bosan dengannya...sebab setiap masa korang fikir bile nak turun berat...bila la dapat berat idaman..bila la dapat makan yang sedap2 tanpa rasa bersalah....macam aku dah praktikkan benda nih..aku still kontrol makan but i'm putting my diet word in minda di bawah sedar aku....aku rasa benda ni membantu...kenapa aku cakap macam tu...coz now..i'm feel free without rigid with my diet regim....aku rasa diet ni menyesakkan akal fikiran aku...so bila aku buat tak tau jek...aku rasa walaupun penurunan berat aku sikit..tapi aku rasa la perubahannya..kalau bulan lepas aku pakai baju ada sempit sikit...bulan ni aku dah rasa longgarnye...budak2 kat ofis ni pun dok pelik..nape la aku makan nasi lemak tanpa rasa bersalah...ermmm...tu la rahsianya....kat sini aku tempekkan artikel yang ada kaitan dengan apa yang aku nak sampaikan kat korang sume..harap2 dapat membantu....

Do you go on a diet and then find yourself caught up in the drama of you vs. the diet? Do you end up feeling like you’re in a constant battle with your diet? Does it seem as though you are on one side and the diet is on the other, pushing you around? This is a perfect scenario for diet failure. How can a diet work for you if you are on opposite sides?

There are many reasons why a diet may become your enemy. Maybe you don’t like being controlled by something outside of yourself. Maybe you’re working for your diet instead of letting the diet work for you. Maybe you’re trying to change your whole life to accommodate the diet instead of bending it, shaping it to fit your life.

Be in charge. Don’t let a diet loom larger than it is. A food plan is only a tool at your disposal. It is there for you to use in a way that suits you. Here’s a field guide to making a diet your friend and supporter instead of your opponent. If you do these six things, you could be dieting and loving it!

1. Pick a diet you really like
Forget the latest trend, unless you feel it would be really good for you. Concentrate on your own personal likes and dislikes, your particular health needs, your lifestyle, your schedule. These things are central to diet success. You can start making friends with a diet even before you begin the first day.

2. Don’t be too rigid
When things are stiff and rigid, they tend to break easily. The more you can adjust the diet to your needs, bring it along the ins and outs of your daily life, the more likely it is to work. Don’t be your diet―be yourself. Remember, it’s your project. It is not that you have to keep up with the diet. It is the diet that has to keep up with you.

3. Don’t expect to lose the weight all at once
Don’t get angry at a diet because it doesn’t make you instantly thin. No diet can possibly do that. Always think of a diet as a weight-loss process, steps that add up, a journey. If you think of a diet as an immediate on-the-spot solution, you will be very disappointed.

4. Reward yourself as you diet
Your ultimate weight-loss goal may be far in the future, but the many steps toward goal that you take along the way should be recognized. That’s a good way to appreciate how a diet is in fact working, even though you’re not all the way there yet. This will keep you in favor of dieting, because you will see it as helping you take the smaller but essential steps that will bring you right to your goal.

5. Keep an open mind
At any time during your diet journey, you may change your mind about that diet. Maybe you thought it would be the perfect one for you, but now it’s not fitting in with your life so well. Don’t struggle, don’t strain. It may have been a good idea for a while, but now you need something different. Pay attention to your intuition. If it’s telling you that you and this diet need to part ways, carefully consider doing that. This is not failing. It’s being smart.

6. Refresh your goal in your mind
Sometimes people fight against a diet because they lose track of their initial goals. If this happens to you, you may begin to think, what am I doing this for? If you begin to think of the diet as an unwanted intruder in your life instead of something you decided to use to get you where you want to be, refresh your goals. Write them down from time to time, maybe even every week. Remind yourself how the diet is a strategy you’ve chosen to help you reach your goals.

Dieting can be made smoother, easier, even enjoyable! That’s not to say you won’t hit bumps in the road, that it won’t be difficult at times. Overall, working a diet into your life in a good way, recognizing when it’s truly good for you and when it’s not, and discovering new ways to enhance the process will make your diet a true success.

Kenneth Schwarz, Ph.D.
Julie Schwarz

Isnin, 20 April 2009

21 Day Prep for Diet Success

Just nak share this artikel dengan korang...nak motivate sikit...pasal kadang2 aku rasa macam dah bosan jek diet kalau berat turun sikit..tapi kena kuat tekad dan semangat untuk kurus...aku target raya ni berat aku dah 65kg..so kita tengoklah apa hasilnya..aku juga ada terfikir apa reward yang aku nak bagi kat diri aku sendiri kalau aku dapat capai target aku tu....erm..nantilah aku fikir kasik pecah otak..so korang apa lagi...lllaaayyaaaannnnzzzz...

There's a smart way to go about losing weight, and a dumb way. The dumb way is to simply jump into another diet without getting your act together first. The smart way is to get yourself primed.

Be smart. Go on any diet you like, but plan to start it three weeks from today. Then you can train for diet success.

Here is a 21-day plan to prepare you for the diet journey. If you've failed on diets before, it's probably because you didn't do the prep work—so do it now. Be a dieter-in-training. Follow this simple 21-day road map and let it ease your way to successful weight loss.

Day 1
Ask yourself: why do I want to lose weight?

Day 2
Ask yourself: have I been reluctant to lose weight? If so, why?

Day 3
Note down every time during this 3rd prep day that you eat too much. Give details—time, place, situation, other people present, your mood, your feelings.

Day 4
Look at your reflection in a full-length mirror, describe how you feel about what you see.

Day 5
Highlight for yourself every negative effect being overweight has on your life.

Day 6
Think of any bad things that might happen if you stick to your diet and lose weight.

Day 7
Contact a woman you know who has lost weight and kept it off and ask her how she did it. Or read over some weight loss success stories and see if there are common threads.

Day 8
On this day, take one instance of overeating (or eating when you're not hungry); note how you feel about yourself after.

Day 9
Write a back and forth dialogue with yourself about the good parts and the bad parts of your relationship with food.

Day 10
Carefully consider who you can turn to for support when you start your diet.

Day 11
Figure out actual ways your supportive person can help you, and ask if she/he would be willing to do that on a consistent basis.

Day 12
Think about what would be an acceptable weight-loss food plan according to your particular likes and dislikes, your lifestyle, schedule, principles, etc.

Day 13
Make a list of what you think are the most high-risk eating moments for you during a usual day, week, year.

Day 14
Devise a detailed plan for how you will get through the most high-risk eating moments you have to face without turning to food.

Day 15
Finish these thoughts: Some things that could interfere with my plans to lose weight are __________________. I can handle these things by _______________.

Day 16
Figure out several ways you will be able to check if your weight-loss plans are working well.

Day 17
Think about how you will handle it when you have a "cheat".

Day 18
Take the food plan you chose on Day 12 and try it out today, all day.

Day 19
Use the same food plan on this day as well, and assess how you think it works for you.

Day 20
Decide if this is a food plan you want to stay with, at least for a while. If not, choose a better one and try it out today.

Day 21
This is your last prep day. Look back over what you did, what you thought about, what you tried out, what you discovered during the last 3 weeks. Write a page about your weight-loss goal, the strength of your commitment to the goal, your plans for holding on to willpower, and how you will help yourself continue after any "cheat" you may have.

Day 22
BEGIN!

You are now far more equipped and ready than you would have been had you jumped right into a diet with no training at all. You're primed. You've thought, you've reflected, you've considered, you've planned—all of what it takes to sustain yourself through the weight-loss process.

Kenneth Schwarz, Ph.D.
Julie Schwarz

© Maria's Last Diet
Kenneth Schwarz, Ph.D. is a psychologist specializing in personal change and goal achievement. Julie North Schwarz is a writer in the field of women’s weight-loss issues. They are authors of the online weight-loss solution, “Diet Tuffy: The Fun Way to Seriously Make Your Diet Work”. For Diet Tuffy and more about how to conquer the psychological side of dieting, go to their website, www.mariaslastdiet.com.

You can reprint this article on your website, newsletter or blog by including the above paragraph.

Sukses berdiet di pejabat??????

dasyat demo g ofis gini....

Ronda-ronda lagi dan aku rasa artikel ni bagus untuk wanita yang berkejaya macam aku dan korang la...rasanya memang ia sesuatu yang praktikal untuk dipraktikkan (betul ke nihhh...!!!!)...

Kejayaan Berdiet Di Pejabat (tempat kerja)

Seorang yang menjalani diet kerap mengeluh: bagaimana saya boleh mengurangkan berat badan jika saya selalu duduk di depan komputer sepanjang hari?

Pertanyaan yang bagus ujar Melinda Hemmelgarn, MS, RD, seorang ahli gizi Universiti Missouri Columbia, Misouri.

Mengawal berat badan hampir sama dengan perhitungan matematik – untuk mengurangi berat badan Anda harus membakar kalori yang masuk dalam tubuh Anda. Bekerja dan duduk di kerusi sambil makan snek, dan hal tersebut sama saja dengan membunuh diri Anda sendiri.


Saran:
Berikut ini beberapa taktik yang mungkin dapat membantu Anda.


1. Makanlah dengan bijaksana.
“Banyak orang makan snek ketika mereka duduk di bekerja di depan komputer,” ujar Hemmelgarn. Dan jika Anda termasuk salah satu dari mereka, cubalah untuk berfikir sejenak sehingga Anda tidak akan terlalu terburu-buru untuk menikmatinya. Adalah disarankan agar anda menggunakan papan pesan dan jauhkan snek dari meja Anda dan letaklah ia di sebuah tempat yang letaknya cukup jauh. (selalu gak aku makan biskut yang tak abis kat pantry..disebabkan jauh..aku jarang ler amik biskut kat belakang nu..mana yang ada atas meja la..setakat ni aku lom terniat nak letak tin biskut yang kat pantry tu atas meja aku...nnngggeeeee...)

2. Banyak minum air putih
Minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas setiap hari dan usahakan untuk selalu menyimpan sebotol air mineral di meja Anda sepanjang hari. (yang ni memang la selalu aku buat,,,mesti ada botol air besar kat atas meja aku..)

3. Makan tengahari.
“Saya makan tengahari pada jam 1.30 petang, dan ketika waktu makan tengahari tiba, saya hanya makan separuh sahaja” . Cubalah untuk mengatur jadual makan tengahari Anda. Hemmelgarn juga menyarankan untuk membawa bekal untuk bakan tengahari dari rumah sehingga Anda dapat mengatur jumlah kalori yang Anda makan. (dulu selalu gak bawa bekal..macam yang korang tengok gambar2 yang aku paste dulu2..sekarang aku dah jarang bawak bekal sebab malas melanda...huhuhuhu..nape ek?)

4. Bergeraklah!
“Bahkan hanya selama 10 minit,” ujar Leanne Wagner, ujar seorang pelatih kesihatan professional yang berpusat di Los Angeles. “Cubalah untuk bergerak dan bangun bila-bila saja Anda sempat.” (aku selalu gerak nak p toilet jek...disebabkan aku kerap minum air, jadi frekuensi aku ke toilet tu tinggi ler...itu untungnya minum air banyak..2 in 1)

5. Berlatih selama istirahat.
Berlatihlah sebelum dan sesudah bekerja untuk mengganti gerakan yang hilang ketika Anda bekerja di depan komputer. “Jika rumah Anda dekat dengan tempat kerja, cubalah untuk selalu berjalan kaki setiap kali pergi dan balik. Jalan kaki juga mencegah Anda dari kesesakan dan Anda akan tiba di rumah pada jam yang sama,” saran Wagner. “Tetapi jika Anda tidak sempat melakukan berolah raga cubalah untuk mengikuti senam atau menyertai kelab gym di tempat tinggal anda. (yang ni memang aku amalkan, kerana ada 2 sebab, yang pertama nak jimat kos naik teksi dan yang kedua nak bersenam sebab aku memang takde masa nak eksesais kat umah...so ni pun 2 in 1 gak...sambil menyelam tertelan air...ahaks)

6. Minta bantuan teman.
Carilah teman kerja atau rakan-rakan yang juga mengalami masalah berat badan, sehingga Anda dapat saling memberi semangat sepanjang hari, makan tengahari yang sihat bersama serta berlatih bersama-sama ketika istirahat. Faktor ini memang sangat-sangat membantu kejayaan diet anda.(ofismate aku semuanya kiut miut...so aku cuma ada kawan2 blog yang tengah berdiet macam aku contohnya kak Aziera, pfs6450, mia-ina, ayu herbalife, fara, miss reen, ika (diari xxl), dan ramai lagi yang tak dapat aku senaraikan...depa ni la antara sumber inspirasi dan kawan-kawan seperjuangan...:))

7. Gunakan peralatan Anda.
Kunjungilah WeightWatchers.com sehingga komputer Anda bisa membantu Anda menjalankan rancangan diet Anda. Gunakan waktu terluang di sela-sela kerja Anda untuk mengganti kebiasaan makan snek dengan melakukan hal yang lain seperti mengisi jurnal.(yang ni aku lom cuba lagik..nantila kalau aku sempat.....manjang tak sempat sajeeeee....

kredit to : dietsehatalami.com

Diet Darah "O"


Aku adalah manusia yang telah diciptakan Allah dengan memiliki darah jenis "O"...alhamdulillah, disebabkan darah "O" setakat ni aku dah berjaya mendermakan darah ku sebanyak 7 kali...tapi sejak aku dah disahkan mengandung pada tahun lepas, aku dah tak menderma lagi...nantilah, mungkin awal tahun depan kot aku akan dermakan darah aku..(masa aku kecik dulu, boleh plak aku terfikir kalau derma darah tu boleh kurangkan berat jisim aku...entahapapaentah!!!!!)

So, masa aku ronda-ronda dalam internet ni..aku ternampak la satu artikel mengenai diet berdasarkan jenis darah...so aku akan tempekkan di sini dengan mengeditnya sikit2 takut korang tak faham bahasa indon...aku ni dalam kategori faham bahasa indon la...silalah baca dan menambahkan ilmu pengetahuan anda...renung2kan dan selamat beramal!!!!!

Diet Golongan Darah O

Di dalam bukunya Dr. Peter J.D'Adamo mengatakan bahwa berdasarkan sejarah evolusi sekitar 50.000 hingga 25.000 tahun SM, leluhur manusia memiliki golongan darah yang sama, yakni O. Mereka adalah para pemburu sejati yang selalu memakan daging hasil buruan. Untuk itulah Dr. Peter J.D'Adamo menyarankan agar pemilik golongan darah O lebih banyak memakan makanan berprotein tinggi, mengikuti diet rendah karbohidrat dengan banyak makan daging atau ikan tapi menghindari produk susu dan gandum.

Pemilik golongan darah O bebas memakan daging dan ikan yang dicampur minyak zaitun. Selain itu, bebas juga mengambil telur, kacang, tetapi sebaiknya membatasi buah. Sementara makanan yang harus benar-benar dihindari adalah cereal, berbagai jenis pasta dan nasi. Untuk mendapatkan stamina tubuh yang maksimal Dr. Peter J.D'Adamo menganjurkan untuk melakukan olahraga aerobik yang gerakannya mirip gerakan para pemburu.

Ciri khas golongan darah O

• Memiliki sistem kekebalan tubuh yang lebih tinggi dibandingkan jenis darah lain.

• Mudah beradaptasi dengan berbagai makanan.

• Untuk mengatasi stres disarankan melakukan aerobik.

• Dianjurkan untuk makan makanan tinggi protein dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah, ikan, sayuran.

Bila makanan yang diambil tidak sesuai, maka Anda berisiko terkena penyakit yang disebabkan oleh radang dan kerosakan organ seperti arthritis

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : 2 potong roti bakar lapis mentega + Satu buah Pisang

Snack pagi : Teh herba

Makan Tengahari: Sepotong daging panggang + Salad bayam + Apple

Snack Petang : Sepotong kuih

Makan Malam : Sepotong daging dan asparagus yang direbus + Kentang rebus + Buah + Teh herba

Kredit to : dietsehatalami.com

Rasanya diet yang aku lakukan sekarang lebih tinggi protein dan banyak membatasi karbohidrat..so path aku dah betullah berdasarkan jenis darah aku...aku jugak realize kalau aku makan nasi berat memang cepat naik...tapi aku memang tak boleh kalau tak minum susu....sebab aku ni peminat susu n yogurt....jadi, anda yang tentukan diri anda!!!!

Jumaat, 17 April 2009

Program Hari Esok....

Salam..

Aku sebenarnya tak sabar nak menanti hari esok....sebab banyak aktiviti yang nak aku lakukan ngan hubby tercinta aku...aktiviti aku esok dari pagi sampai petang, ni antara yang aku dapat plan;

6.00 pagi - bangun tido, selalu aku bangun awal dari tu...pastu aku terus mandi n solat

6.30 pagi - kejutkan Jannah, tapi selalu dia dah bangun dulu...so aku siap2 menyusukan dia

7.00 pagi - Bagi jannah makan dan siapkan dia untuk ke rumah Wan..aku terpaksa tinggalkan dia pasal aku nak dating ngan hubby

7.30 pagi - aku ngan hubby plak bersiap dan kemas bilik

8.30 pagi - hantar Jannah n gerak ke jualan pureen PJ..(aku dah budget untuk bershopping kat jualan gudang Pureen...masa ni la aku nak berjimat..so bagi sesiapa yang nak beli barangan baby, masa ni la membeli kalau nak berjimat...aku beli stok barang2 jannah untuk 6 bulan...Jualan Pureen tu kat PJ..aku tak ingat lak alamat dia...erm..kat kilang vitagen..ala korang refer la kat metro....)

9.00 pagi - 12.00 tengahari - shopping

12.30 tengahari - gerak ke OU
hmmmm...sebenarnya hari ni aku nak berdating ngan hubby..nk tengok wayang sama2..cadang nak tengok cerita "Jangan Tegur"..sebab dia beriya2 sangat nak tengok citer tu..klau sempat nak tengok gak citer fast 2 furious..kalau sempatla..kalau tak sempat kitaorang g la makan2 kat OU tu..choice g OU sebab dekat gile ngan umah aku...Sg Pencahala...bile aku ajak g midvelley or KLCC dia tak mo..pasal nanti jem katanya..lantaklah janji sempat la aku berdating ngan hubby..lama tak kuar manja2 berdua...tak sabar rasanya...huhuhu..

4.00 petang - anggaran aku balik umah..

malam plak hubby cadang nak gi mancing ngan kawan baik dia (abang ngah dan kuzy)...kawan baik dia semua aku kamcing...aku lepaskan jugak la pasal dah lama dia tak kuar ngan kawan-kawan dia..dunia dia cuma kat tempat keje n rumah..jadi biarlah dia bergembira...pagi ahad baru balik kot...takpela..mama izinkan dengan rela hati...

Khamis, 16 April 2009

Obesiti dan Kehamilan....

Ini contoh Obese Mom....huhuhuhu

Aku baru sempat membaca Majalah mingguan wanita yang dah expired tarikhnya..tak sempat2 nak baca..so aku jumpa artikel bertajuk Risiko Ibu Hamil Dengan Berat Badan Berlebihan..erm tajuk yang begitu menarik sebab aku mengalami pertambahan berat badan yang mendadak sewaktu mengandung..berat badan aku mencecah 110kg ketika bersalin...

Selalu kalau aku buat checkup masa pregnant dulu kat Klinik Ibu dan Kanak-Kanak TTDI, aku selalu jek kena marah ngan nurse..siap ingat lagi nama dia YAP..tiap-tiap kali checkup, bila nampak jek muka aku, dia suruh aku kurangkan makan dan suruh gi detail checkup kat GH..tapi aku berdegil..tak gi pun GH...so baru aku tau kenapa dia begitu concern sangat ngan berat badan aku...sian Nurse Yap tu..asyik kena kutuk jek ngan aku..padahal apa yang dia cakap tu ada kebenarannya...Apa yang aku baca dalam artikel tu, wanita yang obes akan berdepan dengan risiko-risiko berikut :

1. Neural Tube Defect (NTD)
Risiko kecacatan bayi di mana bayi akan mengalami kecacatan otak dan sum-sum tulang belakang. Para pengkaji masih belum mengetahui bagaimana wanita obes boleh melahirkan bayi cacat.

2. Kencing manis
Menurut Nasional Institute Of Child Health And Human Development, sebanyak dua peratus wanita dengan BMI antara 19-24 boleh mengalami kencing manis berbanding 6 peratus untuk wanita yang berlebihan berat badan.

3. Darah Tinggi
Risiko yang dihadapi oleh wanita hamil yang mengidap tekanan darah tinggi adalah seperti masalah pre-eklampsia, kelahiran pramatang, keguguran dan kematian semasa kelahiran.

4. Pre-eklampsia
Ia juga dikenali sebagai toxemia di mana usia kehamilan yang sudah melebihi 20 minggu dan telah didiagnosis mengalami tekanan darah tinggi dalam masa yang sama urin mengandungi protein. Sesetengah kes yang berlaku, ia akan menyebabkan kerosakan pada sistem organ dalam badan dan menyebabkan masalah pada bayi seperti perkembangan bayi terbantut, kekurangan air ketuban dan keguguran.

Walaupun masa aku pregnant dulu, alhamdulillah aku takde plak kencing manis dan darah tinggi..sihat walafiat..tapi takut gak akan berlaku benda-benda lain especially yang berkaitan dengan kesihatan baby..so untuk aku pregnant sekali lagi aku akan pastikan aku dah dapat berat yang ideal dan aku akan jaga pemakanan aku..sebab tahun depan aku merancang nak pregnant lagi satu...hoooyyyeeeiii...masa tu umur jannah dan cecah pun 2 tahun bila dia dapat adik..ok le tu kan...so aku kena usaha keras untuk menguruskan badan, bukan sahaja untuk kesihatan aku tapi untuk bakal baby aku nanti...

Selamat hari Lahir, Sayang



"Abang, Mama ucapkan selamat hari lahir yang ke-30....semoga hari lahir abang pada tahun ini akan lebih mematangkan abang dalam menjalani kehidupan sebagai seorang muslim sejati, suami yang baik pada mama dan menjadi papa yang tercinta buat anak kita...mama doakan semoga papa dimurahkan rezeki dan berbahagia selalu..."

itu ungkapan aku pagi-pagi lagi masa kejutkan dia...syahdunya aku sambil memeluk erat tubuhnya...takde surprise sangat yang aku bagi untuk dia...tapi dia faham...aku sangat sayang dan cinta padanya...anyway aku harap jodoh aku ngan dia berpanjangan hingga ke akhir hayat..aku nak dia tahu yang aku betul-betul bahagia menjadi isterinya...

Selasa, 14 April 2009

Countdown.....

Beberapa hari lagi..oooppsss...2 hari jek lagi hubby aku umurnya dah menginjak 30 tahun...dah tua dah dia..tapi aku rasa dia makin matang...berbeza betul sikap dia berbanding sewaktu mula-mula aku kenal dia dulu...semakin hari dia semakin matang...dan sejak dua menjak ni dia banyak dah berubah....berubah kepada yang lebih baik...

Dia banyak membantu aku sekarang ni..ye la bila Jannah dah semakin membesar sekarang ni...aku jadi makin sibuk..sekarang ni dia banyak bantu aku buat kerje-kerje rumah macam lipat baju, kemas katil Jannah, buatkan jannah susu, kemas bilik..dan macam-macam lagi la kerje yang aku tak sempat nak buat...kadang-kadang bile aku tengok dia..sejuk mata aku aku..dan adakalanya aku tersenyum sendirian....(bukan gile senyum sengsorang, senyum bile aku terfikirkan dirinya)...

So, aku dah pun hadiahkan dia HP baru...jadi ulangtahun dia nanti tak tahu la aku nak surprisekan apa lagi...aku bagi HP tu dah lama dah...bulan lepas lagi...sebab aku tengok dah buruk sangat la hp dia..masa bagi hadiah tu kat stesen LRT, dia punya la suke smpai cium aku kat situ jugak..malunyer....tapi takpela...halal...

Apa-apa pun..aku berterima kasih sangat kat hubby aku kerana menjadi seorang kawan, sahabat, kekasih, dan suami yang terhebat untuk diri aku...i luv u so much papa....(jiwang nyer.....)

Belanjawan


Salam semua..

dah lama jugak aku tak update blog nih..pasal bz jerk..kat umah takde internet...huhuhu...kunonyer rasa...semalam lak aku g meeting kat Wisma Tun Sambhatan..erm, ada la provide lunch, tapi aku tak makan pun..malas plak nak makan (betul ke aku nih!!!!)...

semalam, aku dok berkira-kira budget untuk bulan depan....so rasanya dengan kenaikan harga Herbalife ni rasanya aku kena stop kejap la consume Herbalife...sebab banyak nak pakai duit la bulan depan...mesin basuh rosak la...roadtax n insurans mati la, nak service kereta lagi walaupun aku tak bawak pung...huhuhu..banyak gak nak pakai...so aku dulukan kepentingan keluarga la dulu..mulai bulan depan aku akan berdiet tanpa HL...agaknya boleh ke???....bulan ni pun sakit gile..bile la nak 24hb...duit...duit...duit...


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


nak update menu untuk semalam lak;

13/4/2009 (Isnin)

Pagi - Shake Strawberry + 600ml

in between (kat JPBD) - 2 keping kuih + anggur + honey dew + mineral water

Tenghari - 100g baked bean + fries (4-5 ketui jek) + 2 bite double cheese burger

Malam - tomyam ayam + 4 sudu mee hailam + 1 kiub (2x2) cake carrot + 4 sudu maggi goreng (hubby punye)

Anyway sekarang aku buat sekali shake jek.pasal nak jimat sampai hujung bulan ...huhuhu

Jumaat, 10 April 2009

Tak Halal????Uiikkkk....!!!!?????


Semalam, aku bercadang nak beli susu Jannah..Jannah minum susu SIMILAC sejak umur 2 bulan..so dalam perbualan kami beramai-ramai masa bersarapan..member aku cakap dia dapat email yang menyatakan susu SIMILAC ni diragui kehalalannya (betui ka...)...dia forward email kat aku...cam ni emailnya...

Subjek: Susu bayi yg tidak halal.............
Kepada:
Tarikh: Selasa, 31 Mac, 2009, 1:28 PM

Subject: FW: Susu bayi yg tidak halal

Jika was2 sama-sama dapatkan pengesahan dan ambil perhatian, jgn ambil mudah sebab akan jadi darah daging keturunan kita dan rasul kita s.a.w.
PERHATIAN UNTUK RAKAN2 YG MASIH ADA ANAK2 KECIL . susu similac ni adalah product Abbott Laboratories selain similac, Abbott Laboratories juga distribute susu-susu berikut:
1) Isomil
2) gain
3) gain plus

4) grow
5) pediasure
6) ensure

berkaitan status halal / tak halal tu, harap kita dapat information a. s.a.p
Info utk kenkawan yg ader anak/adik/anak sedara yg minum susu *SIMILAC*. Sorry terpaksa info pasal benda ni untuk pengetahuan mothers to be..and please inform this to ur'mummy' friends ok. Aku baru dapat info dari Datuk Dr Maamor persatuan pengguna islam malaysia ... susu formula *SIMILAC * diragui status halalnya.Susu ni pun quite famous.. ada di pasaran. Susu tu dipercayai guna hormon manusia dalam proses pembuatannya. Susu tu pun dah dikategorikan tak HALAL dari Persatuan Pengguna Islam Amerika Syarikat.

inform kawan2ok!..


Erm...tak tahu la nak kata apa...kesimpulannya semua ni salah aku..bukan salah orang lain...sebab aku yang tak berusaha keras untuk menyusukan anak aku...memang la susu badan aku sikit..tapi kalau aku usaha lebih dan berkorban lebih masa n tenaga, takde masalah mengenai halal dan tak halal susu..sememangnya susu badan halal selagi kita menjaga diri dari memakan dari sumber2 yang syubhah.....so mohon maaf buat anakku Jannah, mama lalai menjalankan tugas sebagai ibu yang baik....so semalam aku dah mula menyimpan stok susu badan buat janah...aku akan kurangkan penggunaan susu formula...harap-harap usaha aku yang kecil ni berjaya..Amin

Daily Menu - 9th April

Salam semua...

Semalam aku bz sikit..tak sempat nak update la...menu untuk 8hb tu, aku berjaya mengambil shake pada sebelah malamnya....hoyeeeee.....

Alkisahnya, aku sempat g shopping kat JJ AU2 Setiawangsa...ramainya orang tak terkata maklumlah hari JCard...aku shopping baju n susu Jannah..baju Jannah semua dah kecik..so aku belikan yang baru..yelah sementara murah ni kan...harga sepasang antara RM4-RM8...cantik-cantik lak tu..aku beli jenama JBABY, Pureen n TollyJoy. Selalu kalau aku g beli baju jannah, tak pernah dapat harga macam tu....Alhamdulillah aku dapat beli 8 pasang baju dia...hah, satu kisah lagi..semalam aku dapat email dari seorang kawan yang menyatakan susu SIMILAC diragui halalnya...so aku pun g la beli susu ANMUM, nak test dulu pek kecik...200g...itu jek la yang aku beli...

Lepas membeli, aku pun singgah kat BBQ Chicken tempat mira n aisyah lepak makan...so aku pun cubit2 sikit yang dioarang makan coz aku dah niat nak minum shake petangnya. Sebenarnya aku nak try ubah menu plan...aku amik shake pagi n petang..malam aku tak amik apa2....so di bawah menu aku untuk semalam,

Pagi - Shake Chocolate + 600 ml air

Tengahari - menyibuk dok merasa makanan budak-budak nih (1 bite minced beef steak + 1 bite Fish Cutlet + 1 bite Tortila Chicken + 2 spoon salad n 6 pieces fries)...kira sikit jek la...tak tau nak kira berapa kalori...anggaplah 400 kal...heheheeh

in between - 1 cup yogurt strawberry (yummmiiii!!!)

Petang -
Shake Chocolate + 2L air

Malam - tak makan pe2....nekad nak teruskan menu macam ni..kalau tak keje aku asyik nak makan jek balik rumah...lagi la hubby selalu dok goda aku makan...semalam pun dia suruh aku makan, i'm refused..hehhehehe...kuat semangat lagi....

Sekarang lak, perut aku berkeroncong dah...tak tau nak makan pe..nak beli Jambu kat bawah dah berapa hari tak bukak...mungkin depa dah kaya kot..huhuhu....anyway...tengok nanti apa yang aku makan...bye...

Rabu, 8 April 2009

Update Menu (3,4, 5, 6, 7 n 8th March 2009)

Salam...adussss...letizzzznya ari ni..mengemas opis...angkat macam2....nak tertido ada jugak ni...maklumlah orang belanja pizza hut...huhuhuhu....nak update menu yang aku dah tulis dalam diari pun berat jek....aku cuba sedaya upaya ye..walaupun kelopak mata aku bagai ditarik2...aku mulakan dengan bismillahirrahmanirrahim......

3rd April 2009 (Friday)

Pagi - Shake Strawberry + 600ml air

in between - 2 biji epal fuji

Tengahari - 3 sudu nasi tomato + 4 ketul ayam masak merah + 2 sudu gulai daging +1 sudu acar timun + 1000ml air

Malam - roti dgn rendang daging + 3 sudu maggi goreng + segenggam kerepek keladi + tongkat ali n ginseng coffee

Time ni aku sibuk giler mengemas untuk balik kampung..pastu lapar la plak..so makan la ngan hubby...sejak dua menjak ni dia selalu menggoda aku makan...hish..geram sungguh....

4th April 2009 (Saturday)

balik kampung...ooo...ooo...ooo..balik kampung....

Pagi - Shake Strawberry + 600ml air

in between - sandwich fish fillet (makan dalam kete), hubby dah makan fish fillet kat umah ngan maggi goreng so lebih fish fillet yang dia tak habis makan aku buat ler sandwich...konon tak nak makan, sampai la umah mak..huhuhu

Tengahari - 1/2 mangkuk kecil bubur nasi (lebih sarapan kat umah mak) + gulai sayur nangka + 4 ekor ikan lumi goreng (kecik2 jek ikan dia, ala-ala besar ikan belanak) + 1/2 biji telur asin + 2 sudu sambal udang + 1000ml air

Malam - 1 ketul ayam KFC (wing) + 1/2 nasi ayam + 1 slice cheese cake + 300 mlair oren feelfresh (ish..banyak yer aku makan)

makan yang paling banyak sekali adalah pada sebelah malamnya..konon tak nak makan nasi ayam....bile aku dok tengok semua orang makan , terkulat-kulat plak aku...hubby aku dok sua2 nasi ayam dia...so aku dengan tak rela hatinya membuka sebungkus nasi ayam yang aku kongsi ngan anak menakan aku (mar)...sedih2..tapi sedap...lagipun mak aku marah gile kat aku bile aku tak makan...dia pesan kalau balik kampung takyah diet2..

5th April 2009 (Sunday)

Pagi - Shake Strawberry + 600ml air

masa ni mak n angah goda aku, suruh makan nasi goreng dengan ayam kfc lebih semalam..tapi aku kuatkan semangat tak nak makan coz aku dah mimum shake...heheheh..berjaya gak aku menepis godaan..lagipun aku dah letih asngat mengemop lantai kat dapur rumah aku yang luas gile macam sebijik umah kos rendah luasnya...

Tengahari - 1 senduk nasi + 2 sudu sayur pucuk paku + telur asin + 5 ketul ikan lumi goreng (ikan ni mak aku kerat 2) + ikan jenak masak asam pedas + 1000ml air

Malam - satu mangkuk kecil char kuet tiaw + 100ml air suam (masa ni kat umah along, along jamu kitaorang makan char kuey tiaw jek sebagai main dish) + 2 keping kuih peneram + 2 cubit kuih bakar (share ngan mak) + 1 keping kuih cakar ayam

sampai jek umah, mak n abah lapar balik..termasuklah angah...angah sebenarnya nak makan habis-habisan so esoknya dia nak mula diet dengan Jusmate 5. Aku ajak dia minum herbalife, dia kata mahal...aparahhhhh...citttt...so aku pun tumpang makan lagi

supper - sekeping roti + ikan jenak asam pedas + 3 keping kuih karas + 200ml air

Hari ahad adalah hari yang paling..paling...paling..banyak makan...so aku budget tak nak makan sangat esoknya...tapi hampeh...cuba tengok apa yang aku makan pagi2...

6th April 2009 (Monday)

Pagi - 2 slice cheese cake + 1/2 slice icecream cake + 100ml nes

in between - 1 1/2 senduk nasil lemak + 3 ketul ikan lumi + sebiji telur + 200ml nes

Tengahari - tak makan pun dalam perjalanan balik...cuma minum coffee dalam tin tu jek sampailah KL

Petang - dalam pukul 3 petang aku amik shake strawberry n 1000ml air

Malam - aku berjaya amik
shake strawberry n 1000ml air again...huhuhuhu


7th April 2009 (Tuesday)


Pagi - Shake Strawberry + 600ml air

in between - sebiji epal + 200ml air

Tengahari -
Shake Chocolate + 600ml air (in between aku g jusco ngan budak2 ni..diorang g makan kat madam lim, n aku p cari thermos pot kat jusco sengsorang, pastu nak balik aku jumpa diorang tapi tak angkat punggung lagi dari madam lim n depa suruh aku habiskan seketui popia besar jari telunjuk aku...alahai keciknya...baik buat sendiri,,...dan aku pun menyedut 2-3 sedut air yang aisyah order...manis giler)

Aku amik shake jek..pasal aku tak bawak bekal pun...malas la nak bawak bekal...dalam diam-diam sebenarnya hubby aku dok baca blog aku through hp, dia bagi komen cenggini

"mama, papa ada tengok blog mama, mama bawak bekal semuanya sedap..sempat lagi amik gambar...kalau macam ni la gayanye macam mana mama nak cepat kurus"....huhuhu..sediizzzzz

Malam - Salad n Fish Fillet (aku goreng fish fillet ni tanpa minyak) + 600ml air


8th April 2009 (Wednesday)

hari ni, mamang letih gile babas pasal mengemas ofis seperti yang aku katakan awal2 tadi..tapi yang best yer perut ni masuk makanan yang tak sepatutnya masuk...

Pagi - Shake Strawberry + 600ml air

Tengahari -
1 1/2 keping pizza + 2 sudu baked pasta + 1 keping cut fries + 1 ketul spicy deli wing (share ngan mas) + 3 sudu besar coslaw + 1/2 breadstick + 1/6 garlic bread cecah ngan mushrom soup + 1000ml air

Aku rasa tadi makan macam sikit jek..sebab cuit sana, cuit sini...tapi bila dah senaraikan banyak la pulok...pas makan tadi aku terus bakar kalori dengan mengemas lagi apa yang patut..kemaskan meja hafiz n vacum carpet lagi...so ada la peluh kuar lepas tu..balik ni rasanya nak jalan kaki jek la...nak bakar lagi apa yang patut...

Malam - malam ni nampaknya aku kena amik shake la...tengok la aku berjaya ke tak esok....

hah...berjaya jugak aku menghapdet blog...langsai semua hutang aku...bubuiiii..nak wat keje laks.....:)

Selasa, 7 April 2009

I'm back.....!!!!!

Salam...setelah lama tak jenguk blog ni..maklumlah aku balik kampung minggu lepas dan sambung cuti hari isnin (semalam)...best sesangat balik kampung...balik MUO...aku bertolah pukul 9 pagi dari KL n tiba kampung dalam pukul 12..banyak sangat aktiviti aku termasuklah aktiviti makan...heheheh...aku amik shake sehari sekali jek...nanti aku akakn updatekan menu yer...

Sampai jek umah, mak n abah punyalah gembira menyambut aku balik..aku dah lama tak balik kampung sebenarnya..jannah pun dah lama tak jumpa orang kat kampung so dia jadi tak selesa ngan tok mak n tok abah..Jannah dah kenal orang la ni...susah jugak aku bile Jannah tak nak kat diorang..aku rasa macam orang lain plak...mintak2 bile dah besar dia rapat dengan keluarga sebelah aku...aku tak nak dia jadi orang KL yang lupa daratan...heheheheh...sebab sedara mara aku yang dok kat KL macam tu..dah tak nak balik muo..aku kalau boleh tiap-tiap minggu nak balik...tapi apakan daya..Jannah kecik lagi...hubby manjang bz jek..so nanti bile jannah dah besar sikit senang la aku nak balik kampung berdua dengan dia jek kalau hubby takde cuti..

Aktiviti sepanjang berada kat umah mak memang menyeronokkan ..maklumlah aktiviti makan..malam sabtu tu kitaorang buat sambutan hari lahir ina (adik bongsu aku), abah n hubby...menunya KFC, nasi goreng ayam berlada, cheesecake, icecream cake dan bermacam-macam jenis air..erm..makan tak ingat masa tu...hari ahad lak konvoi ramai2 satu family gi umah along kat Teluk Mas...rumah baru dia..cantik gak..jeles aku...bile la aku nak dapat umah macam tu...bertuah badan....

Masa kat kampung, mak siap belikan aku ikan lumi..ikan fav aku..ari2 goreng ikan tu jek...sedap tak terkata..aku nak describe ikan tu macam mana aku pun tak tau..janji sedap..pastu aku beli lagi sekilo setengah..tamak tul...tapi, kesimpulannya 3 hari lepas adalah hari yang amat bahagia bagi aku.....